POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

17 ledna, 2022

Jak se měnil den a Tanečnice

Výlet č. 1

Neděle 16. ledna 2022

Ráno nám začalo příjemným východem slunce.
 Vyšla jsem do luk a do lesa pořídit pár ranních fotografií.

Lužické hory v pozadí jsou přikryté čepicí z nízké oblačnosti.

Došla jsem do lesa. Tady se kácely zdravé smrky a po těžařích tu zůstal  hrozný nepořádek a jsou zcela zničené krásné lesní louky mezi stromy,
které tu na podzim ještě byly. Je mi z toho smutno. Rostly tu hlavně "podoubáci".
Teď je vše zničené, rozryté těžkými těžebními stroji.

Vlčí hora.
Dymník

Slunečné ráno jsem si vychutnala na procházce.
***********
Před obědem přijel syn Pavel s tím, že odpoledne vyrazíme na výlet
 na rozhlednu Tanečnice u Mikulášovic. Jenže počasí se začalo kazit.
I tak jsme se s Pavlem, Petrem a Hankou, vydali
na malý desetikilometrový rodinný výlet.
Hasičská zbrojnice - Mikulášovice.
Památník obětem 1. světové války.
Je to tu ve vyšší nadmořské výšce a tak tu na loukách sníh ještě zůstává.
Mlha klesala níž a níž.

Překvapily nás všude obrovské hromady vytěženého dřeva.
Tady bývaly nádherné lesy, ale kůrovec se tu vyřádil.
Dál je cesta plná sněhu a ledu a tak jsem ráda, že jsem si vzala s sebou "nesmeky".
Tady jsem si je nasadila, abych mohla pokračovat dál a stíhala s mladými tempo.
Do kopce jsem funěla jak přetopená lokomotiva...

Mladí na mě čekali, až vyfuním nahoru.

Rozhledna Tanečnice
Restaurace... svítilo se tam.
Tanečnice. Nahoru nemá cenu chodit.
Stejně bychom nic neviděli, jen mlhu.
Restaurace byla otevřená a tak jsme se zastavili na něco dobrého.
Při vstupu jsme se museli prokázat "Tečkou".
Všichni jsme už očkovaní třetí dávkou a tak s tím nebyl problém.
Po příjemném posezení a občerstvení jsme se vydali na cestu zpět.
Začalo mrholit, chvílemi poletovaly krupky sněhu.
Rozhledna  se klene v nadmořské výšce 598 metrů, je to zděná osmiboká rozhledna a nejseverněji položená rozhledna v Česku. Kopec se nachází až u samých hranic s Německem. V blízkosti rozhledny jsou zbytky obce Tomášov, která má dnes převážně rekreační charakter a je zde bývalý hraniční přechod do Německa, kam můžete podniknout další turistické výlety. Na vrcholu hory Tanečnice je pramen pitné vody. Nově je u rozhledny otevřena restaurace s příjemnou obsluhou a výbornou domácí kuchyní.

Z historie rozhledny

Pro výhodnou polohu, díky zásluze turistického spolku, byla vystavena v roce 1885 dřevěná rozhledna, která tu prý již stála ve 30. letech v 19. století. Rozhledna byla oblíbeným výletním cílem jak turistů z české strany, tak i z blízkého saského Sebnitz. Rozhlednu však postihla rána, když  byla v roce 1903 zničena větrnou bouří.  Dnešní kamenná rozhledna pochází z roku 1905, je vysoká 26 metrů a má 138 schodů. Rozhledna Tanečnice by postavena za peněžní podpory hraběte Františka Václava Salma Reifferscheidta.

Dolů to docela klouzalo. Já jsem s "nesmeky" na botách  problémy neměla
 a šlo se mi docela dobře.

Tady už to klouzalo i na silnici. Tvořila se ledovka.

Věž kostela sv. Mikuláše svítila do mlhy
Zastávka Mikulášovice  - střed. vlaky tu jezdí jen přes letní turistickou sezónu.

Tady na parkovišti má syn Petr auto. Náš výlet skončil.
 Den se proměnil ze slunečného na mlhavý, přesto jsme si výlet užili.
Původně jsem chtěla článek rozdělit, ale kdo ví, kdy zasednu k počítači
a pak už by nebyl aktuální.  Tak se za délku omlouvám.

1. -To byl teda “.vejšlap”👍

1. No s tou ranní procházkou mi to dalo 12,5 km...

2. Výlet 10 km mi zase moc malý nepřipadá 😯 Fotky jsou opět moc pěkné, ale ty vykácené lesy, to je vážně hrůza. Bohužel, teď je to skoro všude. Někdy ani nepoznávám stará známá místa. Měj se krásně, zdravím 😊

1. Byli jsme tam předloni v létě a ty lesy ještě byly krásné, zelené...a běhen dvou let taková spoušť. Děkuji a měj se moc pěkně.

3. V tomto zimním počasí to je už "pořádná" štreka a ještě ty nesmeky k tomu. Škoda, že jste nemohli na rozhlednu, když už tam člověk dojde. Ale toho dřeva kolem, jestli to tak dále půjde, brzy některé lesy úplně padnou za vlast. Tam nasadit tak datlíka tříprstého, ten prý požírá kůrovce.
    Přeji další příjemné procházky. ☺

1. Hani, ale ono se to dá, jen mladí mají rychlejší nohy a tak to bylo pro mě dost náročné. S manželem bychom to šli asi mnohem déle, proto s námi nechtěl jít. Tak zdevastované lesy tedy nepamatuji a to se sem dostávaly kyselé deště od elektrárny z Polska. Také se v lesích hospodařilo trochu jinak než teď. Měj se moc pěkně.

4. Járo, přeposílám manželovi, on v Mikulkách bydlel, ten bude na to dřevo koukat! Pořádně jste si dali do těla, to není žádná lehká cesta k Tanečnici.
    Jiřina z N.

1. Jiřinko moc děkuji. Ono to po té silnici a od Tomášova nahoru docela ujde. Parkoviště, které bylo někde uprostřed je zrušené, je tam plno dřeva, a jak jsme zjistili už se může autem až nahoru k restauraci. Ale my jsme se chtěli hlavně projít. Náročnější je cesta od dolního nádraží po modré turistické značce kolem Mikulášoviček dál po hranicích do kopce tou kamenitou cestou. Dolů bych asi byla pořád na zemi...Navíc pak byla zledovatělá i silnice. Ještě že jsem si nesmeky vzala s sebou. Měj se moc hezky a opatruj se.

5. Jaruško, krásně jsi zachytila proměny dne. Kochám se nádhernými fotkami. Lesy zničené kůrovcem znám z Vysočiny a je to opravdu smutný pohled.
    Měj hezké dny.

1. Růženko, když jsme před lety byli na dovolené v Telči a jeli do Slavonic, tak tam jsme za nádražím také viděli obrovské hromady dřeva. Že to do pěti let bude tak vypadat i tady, to by nás vůbec nenapadlo. Je to smutný pohled na zdevastovanou krajinu. Měj se moc hezky.

6. Jaru,to já si otevřu celý příspěvek,ale potom se zaseknu a nejde mi to dál.Ale možná to bude mýma rukama,protože si s myší moc nerozumím a děvčata mají většinou pár fotek a tak mi to jde.
    Je dobře,že tě vezmou mladí na výlet.Mě zve Pepik s Danou,ale ty dělají takové tůry a to bych vůbec nezvládla.Naposledy šli na Hvozd,potom na Luž a na Tolštejn.On mě řekne pár km.
    Krásný výlet,ale počasí moc nepřálo.Typická letošní zima.
    Měj hezký večer

1. Jitu, moc děkuji. Já si fotky prosunuji šipkou na klávesnici, ne myší. Ono vystoupat najednou Hvozd, Luž a Tolštejn najednou, to už bych také nedala. U Tolštejna to z parkoviště jde, ale Luž a Hvozd, to jsou oba dost náročné výstupy. Na Hvozdu jsem byla kdysi, ale jen na české straně a už si to ani nepamatuji. Ráda bych se tam podívala. Musím se zeptat Pavla jestli by se tam nechtěl podívat, ale chce to mít s sebou eura, protože restaurace i rozhledna jsou na Německé straně. Měj se moc hezky.

7. Jaruško moc děkuji za komentáře a opět obdivuji fotečky i doprovodné slůvka, díky Ti za to, jsem v obraze kde to na výletě jsi***************************

8. Járo, kdo by to řekla, po takovém ránu... Dny jsou teď opravdu takové - včera celý den lilo a foukalo, jen se setmělo, vítr ustal a svítil měsíc a hvězdy.
    Výlet jste měli parádní i tak.
    Přeji jen pohodové dny. Helena

1. Helenko u i u nás bylo v pondělí škaredě a dnes je to podobné. Děkuji Ti a měj se moc pěkně.

9. Jaruško, díky za další tvoji "výstavu". Fotky ke kochání. Měj pohodový den.

1. Marti, moc děkuji. Měj se hezky a opatruj se.

10. Pěkný výlet! Nadáváme na kůrovce, ale nadávat by jsme měli spíš našim předkům za to, že zničili původní zdejší lesy a vysázeli a vlastně stále se vysazují nepůvodní smrky, které kůrovce přitahují jak magnet. Nám to asi nepřijde, známe smrkové lesy většinou od malička, ale nejsou. A teď splácíme daň. A nějak se stále nechceme poučit, a stále ty smrkové monokultury sázíme.

1. Naši předkové se o lesy starali dobře. Smrková výsadba začala v dobách od poloviny padesátých let a to už naši předkové moc ovlivnit nemohli, protože rozhodovali lidi od stolu, kteří tomu vůbec nerozuměli, ale hlavně že měli "červenou knížku". Lesníky, kteří na to měli jiný názor, neposlouchali. Navíc za mého dětství a mládí si pamatuji, že se lesy přihnojovaly a vápnily, ale ne tak, že se tam nechají shnít větve po těžbě, ale hnojilo se klasicky. Větve se stahovaly na hromadu většinou na okraj lesa a prodávaly se na topení a co se neprodalo, tak se spalovalo a tím popelem se hnojil les. Tak že kůrovec neměl tolik šancí se rozmnožovat, protože stromy nebyly tak oslabené jako jsou teď. Sekaly se lesní louky, nebyly v lesích asfaltové cyklostezky, ale krásné udržované lesní cesty. Toto všechno má vliv na současný stav lesů. Je to všechno špatným stylem hospodaření. O tom bych mohla dlouho psát. Tady se teď vysazují lesy smíšené, duby, buky, břízy, topoly okrouhlolisté, olše, borovice, ale smrky moc ne. Měj se pěkně.

11. Krrásná vycházka i fotky Jaruško. Koukám,že tam máte i sníh. U nás už úplně roztál.Bohužel po těžbě nikdo bordel neuklízí. To dříve nebývalo. Zase se jedná jen dostat co nejvíce peněz za méně námahy ♥

1. Květuško moc děkuji. On u nás sníh také není, ale Tanečnice je o sto metrů výš a tak ještě v lese sníh byl. Květuško pamatuji si, jak jsme chodili do lesa uklízet, sekat lesní louky, sušit seno pro zvěř na zimu a za to jsme pak měli levné dřevo na topení. Lesník si svůj kus lesů ohlídal a každý ho znal a měl před ním respekt. Dnes ani nevím, kdo za to zodpovídá..a takový bordel a množství odpadků, to v lesích nikdy nebylo.

2. Každý zodpovídá za svůj les, něco je státní. Na každý les dohlíží lesník a posílá jednou ročně zprávu co máš v lese udělat. Mám hektarový les , letos mi přišlo zlikvidovat do března jeden uschlý strom.Naštěstí ho nemám u silnice a tak tam bufeťáci nedělají bordel. Tady třeba pani po baronovi Hildebrandovi sdědila obrovské lány lesů a ta nechává stále jen těžit a bordel neuklízí, ani nové stromky nevysazuje, ani nevysakává trávu. To dříve bylo běžné dělat, když to bylo státní . My v našem lese vysazovali v roce 2013 5750 stromků.

12. nádherné fotky Jaru, měj pohodové dny

13. Pohled na vykácený les je opravdu smutný, nerozumím tomu, proč se kácelyzdravé stromy? Jinak jsou fotky krásné, ty barvičky, to je paráda :) Pěkná denní proměna!

1. Eli, ono se to kůrovcové dřevo nedá použít na stavby. To se dá jen spálit nebo spotřebovat na výrobu papíru. Pro stavební účely musí být "živé "dřevo. Mně spíš vadí ta zničená paseka s hlubokými rygoly a ponechané větve. Prostě nepořádek.

14. Jaruško, moc krásné fotky. To byla tedy procházka. Jsi zdatná a trénovaná. Koukám že máte sníh, u nás není. Dobrou ⚛ ღ ♥

15. To jste se tedy prošli ! Jsi dobrá. I přes ne zrovna vstřícné počasí to byl dobrý výšlap.
    Tady v okolí teď trochu těžba ustala, ale jsou místa, která mají najednou jinou tvář.
    Už moje mamka říkala, že dříve bylo v lesích čisto, nepoovalovaly se kupy větví ap.Prostě je to lesním hospodářství.
    Pěkný den!
    Hanka

1. Hani děkuji. On mi ten výšlap už také dal zabrat. Sice si tu sedmdesátku pořád nějak nechci přiznat, ale bohužel síly ubývají. Měj se moc pěkně.

16. Na prvních snímcích je působivé, jak vycházející sluneční paprsky v širokém záběru prozáří zorané pole.
    Krásná rozhledna, dnes jsme v našem lese na jednu také vystoupali, ale ta je celá kovová, zděné či kamenné jsou mnohem hezčí.

1. Miloši děkuji za milý komentář. Měj se moc hezky

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.