STRÁNKY TOHOTO BLOGU

09 srpna, 2024

Bílá Opava a výstup na Praděd

27. července 2024

Ráno po snídani jsme opět jeli do Karlovy Studánky. Odtud jsme šli po žluté turistické značce kolem vodopádu a dál jsme pokračovali 9,5 km náročnou cestou podél Bílé Opavy, přes chatu Barborka. Název říčka získala hlavně podle množství různých vodopádů, přírodních jezů a peřejí. Cesta se ze začátku zdála být docela příjemnou...ale to jsem netušila, co nás čeká.

Sice trochu do kopce, ale zatím pohodička...

Teď už náročná cesta po kamenech a kořenech byla vyčerpávající.
Zastavuji se na focení, ale spíše proto, abych se vydýchala...
Lezli jsme po kamenech a v místech, kde to bylo na výstup pro mě hodně vysoké,
tak jsem si na kámen sedla a nohy si nahoru vytáhla.
Zkušenosti z občasných dřívějších toulek skalami Českého Švýcarska se stále hodí...

Tady je vidět, že se s kůrovcem dá bojovat s rozumem.
Napadené stromy se pokácí a kůra oloupe, odveze z lesa a spálí.
Tím se les zachrání před kůrovcovou kalamitou.
 Oloupaný kmen klidně může zůstat v lese, jen kůrovec už se dál  nešíří.

Tady už je potřeba se vydýchat a napít...

Kameny, kořeny, schody....

Petrovy kameny.

Oměj horská
Na loukách se pase horský dobytek a koně

...a jsme skoro nahoře...ufff
 Praděd
Nahoru jsem tedy vylezla!!!
Ale podle návštěvníků, které jsme tu potkali,  jsem usoudila, že já,
a Praděd jsme tu asi nejstarší...!
Hodně návštěvníků sem totiž přijelo autobusem a vyšlo si pohodlnou cestou po asfaltce, ale já jsem si "sáhla na pomyslné dno" svých sil a to nás ještě čekala více jak
 devítikilometrová cesta zpět do Karlovy Studánky..

Cestou zpět jsem také fotila, ale to bude  už zase příště. I tak je fotek hodně...

1. To sis Járo pěkně vyšlápla,jsi dobrá.Také jsme tuto cestu zamlada chodili,znám to tam.Pro méně náročné turisty je výhodné jet autobusem z parkoviště Hvězda na Ovčárnu a tam již pohodlně pěšky na Praděd.Dnes už bych si to ve svých 84 letech netroufla.Ale vloni jsem šla v Krkonoších 10km na Labskou boudu.Přeji další pěkné výlety🌞

1. Evi, já jsem netušila kudy tam půjdeme. Vše měla v režii Hanka, která tam byla měsíc v lázních a zkoumala okolí. Ale i tak to bylo super a poznala jsem hezká místa. Díky a přeji hezký den.

2. Jsi prostě dobrá !!! Svým způsobem náročný terén, ale fotky jsou moc pěkné. Prostě příroda.
    Těším se na další nálož fotek.
    Měj se hezky!
    Hanka

3. Jari, já to tam znám a když čtu "svým způsobem náročný terén" tak se směju. Opravdu věřím, že jsi tam byla nejstarší. Nevím, kdo tuhle trasu připravil, ale tohle fakt není pro lidi toho věku. Tys to zvládla, gratuluji. My jsme právě minule zvolili na Praděd ten autobus, a není to kvůli lenosti, to mi věř. Z Hvězdy tam jezdí bus na Ovčárnu a tam už to jde. Buď ráda, že stačíš vnukovi a mladým, nevím jestli si uvědomili tu náročnost pro Tebe a možná sami byli unaveni. Jsem ráda, že se Ti na výletě líbilo. Těším se na další.

1. Hani, vždyť víš. To je pořádně náročný terén, ale je tam nádherně a ten krásný voňavý vzduch. Moc se mi tam líbilo. Měj se moc hezky.

4. Nádherný, ale hodně náročný výlet, jsi šikovná, že jsi to zvládla. Fotky překrásné ♥

5. Je to krásné a náročné,jsi moc šikovná Jaruško 🥰

6. Jaruško,dávám 👍uf,jsi fakt dobrá.

7. Jaruško, moc pěkné fotky a jsi vášnivá turistka. Měj pohodový víkend.

1. Marti moc děkuji. Doma jsem zkoumala, zda jsem shodila nějaké to kilo...a ono nic...a tolik potu mě to stálo! Měj se hezky.

8. Járo, opravdu smekám pomyslný klobouk. Na značenou trasu to je tedy hodně náročná cesta. Nevím, jestli bych se vydala - od zimy mám koleno "v léčbě", nahoru bych se asi vydrápala, ale cesty z kopce, to je trochu děs...
    Přeji příjemný den a tleskám! Helena

1. Helenko děkuji moc. Zvládla jsem to, ale jít stejnou trasou dolů by bylo o "zabití" a jít tudy nahoru podruhé, to už bych fakt nešla...to se přiznám...i když i to mělo svoje kouzlo. Kdo miluje krásy přírody jistě pochopí že i to lezení po kamenech podél peřejí a vodopádů, mají své kouzlo.

9. My kdysi měli v plánu jet na Ovčárnu busem a od ní na Praděd pěšky, a zpátky podle času jít touhle trasou. Jenže se to nějak zamotalo a tak zbyl čas jen na výjezd busem nahoru na Ovčárnu a zpět, a procházka po Karlově studánce.

1. Vendy tak jít touto trasou dolů je dost nebezpečné a je fakt, že nikdo proti nám po celou dobu nešel. Vede tam ale od Ovčárny cesta lesem po žluté a ta je sice také kamenitá, ale schůdnější a bezpečnější .

10. Klobouk dolů, že jsi to dala, asi na tento výstup budeš dlouho vzpomínat. Zdraví Večernice.

1. Milá Večernice, moc děkuji. Máš pravdu, na takové výstupy, kdy si člověk sáhne na "dno svých sil", se hned tak nezapomíná. Přeji Ti krásné letní dny v pohodě a ve zdraví.

11. Jaru, tam jsme se chystali loni na podzim, ale manžela začalo po výletě na Šerák zlobit koleno (důsledek příkrého sestupu), tak jsme to odložili na někdy příště. Já mám technicky náročné cesty svým způsobem ráda, protože mi dají zapomenout na to, že vlastně skoro nestačím s dechem. Zato ty cesty dolů....
    Jinak souhlasím s ostatním, že jsi dobrá :)

1. Stáňo, také to zatím zvládám, ale tady se mi to zdálo být nekonečné a kdybych byla o deset nebo patnáct let mladší, tak by to bylo jiné, ale s každým přibývajícím rokem sil rychle ubývá a je to znát. S tím se nedá nic dělat. Přesto mám super zážitky a jsem ráda, že mě tam syn vzal.

12. Jarunko moc zdravím fotečky super a ty také že jsi tam vylezla je to trasa teda je to tak daleko jako u nás když jdeme na Lysou je to makačka také hezké dny přeji opatruj se já tu mám vnuka a sestru s vnoučaty tak se nenudím .

1. Bětuš moc děkuji. Užij si rodiny a měj se moc pěkně.

13. Járo, jsi hvězda, tuhle trasu jsem šla kdysi, když jsme tam byli poprvé a už nikdy více, ale to jsem byla o hodně let mladší a nyní jen - jak píší ostatní - z Hvězdy na Ovčárnu a pěkně po silničce. Prostě v mém věku už žádné kaskadérské kousky. Jiřina z N.

1. Jiřinko, my jsme pak cestou zpět našli pohodlnější a méně náročnou cestu po zelené tur. značce nebo se dá jít nahoru i po silnici. Zase bychom přišli o ty krásy Bílé Opavy a to by byla škoda. To bychom z autobusu neviděli. Teď už si z toho, jak nás všechny bolely nohy, děláme legraci...jinak si myslím, že už se tam znovu nepodívám. To by musela být velká náhoda. Je to tak, že když jdeš někam podruhé, tak už víš kam a kudy jít. Děkuji za komentář a přeji Ti hezký večer.

14. Jaruško smekám před tvým výkonem a děkuji za krásné fotky. Já kdysi lezla na Praded v mlze a tak jsem ho vlastně takto v plné kráse vůbec neviděla. Natož nějaké výhledy. Vlastně se najednou přede mnou objevila budova až když jsem od ní byla na pár metrů. Možná I to počasí mne deptalo. To jste měli luxusní.

1. Maruško počasí nám vyšlo i když bylo docela teplo. Jen ten okruh vyšel nakonec na 19 km byl pro mě už dost vyčerpávající.. a že jsem zvyklá...bez trekových holí bych ten výstup a sestup asi nezvládla. Ale bylo to fajn. Děkuji a přeji Ti krásné dny.

15. Parádní fotky ♥ tak tohle už bych nedala ♥

1. Tam.jsk člověk vejde, tak ale není návratu..
      Musí se až nahoru a je to opravdu náročné a že jsem zvyklá na túry, tato mě "dostala"!!! Ale bylo to moc pěkné.

16. Věřím, že to muselo být náročné a zároveň krásné dle fotek. Jeseníky nemám ještě vůbec prozkoumané, určitě se tam v budoucnu chci také vydat a poznat tu nádheru 🥰

1. Také jsem se tam nikdy dříve nedostala, aleuzu jen doporučit. Je tam krásně a hlavně vzduch nádherný, čistý, voňavý.

17. Hezký nový týden Jaruško, super výkon a super fotky. ⚛ ღ ♥

18. Kdysi dávno jsme šli tuto trasu s manželem a to jsme byli ještě při síle. Vím, co to obnáší, máš můj obdiv. Když už se ale jde, není cesty zpět...

1. ...no právě...a cestou se člověk přesvědčí, že je to těžší a těžší...ale zvládla jsem to i když jsem toho fakt měla dost a ještě nás čekala cesta dolů. To už jsme šli jinudy. Děkuji a přeji hezké dny.

19. Nádherné fotky , na Pradědu jsem byla před 40 roky ♥

1. Květuš já až letos poprvé. Děkuji a měj se pěkně.

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.