Historie a vývoj sakrálních památek.
V posledních letech probíhá jakási renesance zájmůo křížky a krajinné prvky vůbec.
Lidé je mapují, měří a zkoumají a pátrají po jejich příbězích a osudech.
Znovu se tak jejich paměť dostává i do povědomí současníků.
Vydejme se tedy i my po stopách sakrálních památek.
Naučí nás krajinu vnímat zcela jinak,
nově a v mnoha ohledech.
Drobné sakrální památky jsou nenahraditenou pamětí krajiny,
příběhů a lidí.
Křížky, kapličky a smírčí kříže. Jsou krásné, obdivuhodné
a vzbuzují úctu,navozují pokoru a dovedou říci mnohé.
a vzbuzují úctu,navozují pokoru a dovedou říci mnohé.
Sakrální stavby skrývají úžasné příběhy
a jsou nejen ukazatelem starých
a jsou nejen ukazatelem starých
nebo poutních cest, ale také orinetačním bodem
a současně představují
a současně představují
paměti lidí a významné události v krajině.
V posledních letech stoupá zájem o křížky a krajinné
prvky celkově. Mapují se, měří, pátrá se o příbězích,
prvky celkově. Mapují se, měří, pátrá se o příbězích,
teré se k jednotlivým místům vztahují.
Znovu se tak jejich paměť dostává i do povědomí současníků,
aby je předala dalším generacím.
Vydejme se tedy i my po stopách sakrálních památek.
Naučí nás krajinu vnímat jinak, nově, v mnoha ohledech.
Drobné skarální památky, jak je známe dnes,
jsou nečastěji Boží muka,
jsou nečastěji Boží muka,
křížky, smírčí kříže a malé kapličky.
K nim se přidávají méně časté sochy svatých,
svaté obrázky a zvoničky.
svaté obrázky a zvoničky.
Těmto stavbám předcházela dávná předkřesťanská
významná místa, která se značila kamennými kupami,
významná místa, která se značila kamennými kupami,
dřevěnými sloupy i vztyčenými kameny
a spolu s nimi se již sázely památné stromy.
Později se na takových kamenech vytesávaly
křesťanské symboly a kříže.
křesťanské symboly a kříže.
Křížky a kříže
Někteří odborníci se domnívají, že prvními sakrálními památkami
mohly být již v 7. století stavěné svatyně na rozcestích a
s nimi dřevěné kříže,vztyčované irskými mnichy,
šířícími tak křesťanství ještě před příchodem
mohly být již v 7. století stavěné svatyně na rozcestích a
s nimi dřevěné kříže,vztyčované irskými mnichy,
šířícími tak křesťanství ještě před příchodem
Konstantina a Metoděje. V době věrozvěztů
se pak kříže objevují ještě častěji.
se pak kříže objevují ještě častěji.
Velkou zásluhu na tom mělo i nařízení Karla Velikého
z počátku 9. století,přikazujícího stavět kříže u cest a jejich rozcestí.
z počátku 9. století,přikazujícího stavět kříže u cest a jejich rozcestí.
Tento zvyk se udržel až do počátku 20. století.
Křížky zprvu byly asi dřevěné, ale ty se samozřejmě nedochovaly.
Teprve s obdobím rozvoje měst u nás i na Moravě a
s kolonizací severních Čechv časném 13. století se
vyskytují první kříže a křížky kamenné, zpravidla
s kolonizací severních Čechv časném 13. století se
vyskytují první kříže a křížky kamenné, zpravidla
mohutné, oválné, masívní (baby), bohužel však
jen zřídka dochované.
jen zřídka dochované.
V dalších staletích následují kamenné kříže užších tvarů
a provedení,které posléze doplňují i nahrazují kříže kované,
železné a od 2. poloviny
a provedení,které posléze doplňují i nahrazují kříže kované,
železné a od 2. poloviny
18. století i tehdy módní a oblíbené, kříže litinové.
Smírčí kříže
Občas na svých toulkách krajinou se můžeme setkat se smírčími kříži.
Jde zpravidla o nízký kříž vytesaný z jednoho kusu kamene,
který se stavěl na místech neštěstí, nejčastěji vražd.
Smírčí kříže mají kořeny až ve středověku, kdy bylo zvykem uložit
coby součást trestu, snahy o smír a odčinění vraždy,
vytesat nebo vztyčit kříž. Odtud název " Smírčí".
Zpravidla ještě muset vrah bohatě vyplatit pozůstalé.
Někdy lze i nápisem na smírčím křiži dohledat,
jaká událost se v onom místě stala.
Jde zpravidla o nízký kříž vytesaný z jednoho kusu kamene,
který se stavěl na místech neštěstí, nejčastěji vražd.
Smírčí kříže mají kořeny až ve středověku, kdy bylo zvykem uložit
coby součást trestu, snahy o smír a odčinění vraždy,
vytesat nebo vztyčit kříž. Odtud název " Smírčí".
Zpravidla ještě muset vrah bohatě vyplatit pozůstalé.
Někdy lze i nápisem na smírčím křiži dohledat,
jaká událost se v onom místě stala.
Například na tomto kříži u Nových Křečan (Neu Ehrenberg),
který je datován do roku 1666 , kdy kupec Martin Kraus,
vraceje se z Jiříkova (Alt Georgswalde),
z trhu pěšky do Chřibské (Kreibitz),
byl v tom místě zákeřně přepaden,
oloupen o tržbu a zavražděn.
Na kříži se dočteme, že stalo se léta páně 1666. dne 24. října.
ANNO DEN 24. OKTOBER IST MARTIN KRAUS
ALHIER UMGEBRACHT WORDEN.
Následně je uvedeno i datum renovace kříže roku 1840.
Tento smírčí kříž se dostal do povědomí zdejších obyvatel až nedávno,
kdy byl při těžbě dřeva kříž vyvrácen a poničen.
Lidé se ozvali a pod tlakem veřejnosti byl kříž opraven,
renovován a znovu postaven.
Původní stav kříže...
Smírčí kříže nemusely být stavěny samotnými vrahy.
Mnohdy jej postavili z úcty lidé blízci a pozůstalí.
Takovým smírčím křížem lze vyprávět příběh z třicetileté války,
kdy roku 1642 táhli Švédové přes Brtníky (Zeidler).
Tehdy zajali místního zahradníka Engela, a jako podezřelého ze špionáže
ho zabili a ještě pro výstrahu rozčtvrtili.
Na místě, kde byl nevinný zahradník zabit a pohřben,
mu lidé postavili smírčí kříž
který zde stojí dodnes.
Smírčí kříž v Brtníkách na památku zahradníka Engela
popraveného Švédy roku 1642.
Kovaný kříž v Rumburku, ulice Šluknovská (zrenovovaný roku 2017)
Boží muka a kapličky
V české krajině se kolem 13. století objevují Boží muka,
která znázorňují sloup u něhož dal Pilát Pontský bičovat Ježíše Krista.
Stavba těchto sloupů snad vycházela z francouzské tradice
"stavění svící mrtvým", které lze datovat až do 11. století.
Dnes mají Boží muka podobu čtyřbokých sloupovitých staveb
zpravidla o čtvercové nebo obdélníkové základně s výklenky (niky)
v horní části na každé straně kam se umisťovaly
brázky Kristova utrpení, případně obrázky ostatních svatých.
Boží muka jsou většinou bíle omítnutá se střechou pokrytou taškami,
cihlami nebo dříve šindelem, často doplněnou malým křížkem.
Stavěla na poutních místech, na místech různých událostí
ať štastných a zázračných nebo i na těch méně šťastných a tragických.
Vždy sloužila k zastavení, nutila k zamyšlení a tvořila paměť
krajiny stejně, jako byla ukazatelem cest,
orientačním bodem poutníkům i lidem místním.
Boží muka na cestě z Lemberka do Jablonného v Podještědí.
Kaple Svaté Zdislavy u léčivého pramene.
Kapličky jsou zřejmě ze všech sakrálních staveb nejmladší.
Ty první se začaly stavět na počátku 18.století a na oblíbenosti
získávaly v pozdně barokní krajině v dobách Marie Terezie.
Nejvíce kapliček lze však datovat do 19. století.
Spatřit je můžeme na významných místech jako jsou prameny
či studánky (často léčivé), dále na kopcích či významných
návrších a u křížových cest.
Kaple Nejsvětější trojice v osadě Sněžná (Schneehübel)
Známé jsou kapličky výklenkové a prostorové, při tom výklenkové
jsou starší a někdy byly také považovány za snoubenou stavbu
Božích muk s kapličkou v jeden celek, nazývaný též "poklona".
Tento název získaly proto, že byly stavěny na místech odkud
poutníci prvně spatřili cíl jejich cesty.
Na tom místě pak poklekli a s díky líbali zemi.
Známe také kapličky - zvoničky, které vznikly v období vlády
Marie Terezie,
díky ohňovému patentu ohlašovat požár zvoněním.
Zvonička v obci Kopec
která znázorňují sloup u něhož dal Pilát Pontský bičovat Ježíše Krista.
Stavba těchto sloupů snad vycházela z francouzské tradice
"stavění svící mrtvým", které lze datovat až do 11. století.
Dnes mají Boží muka podobu čtyřbokých sloupovitých staveb
zpravidla o čtvercové nebo obdélníkové základně s výklenky (niky)
v horní části na každé straně kam se umisťovaly
brázky Kristova utrpení, případně obrázky ostatních svatých.
Boží muka jsou většinou bíle omítnutá se střechou pokrytou taškami,
cihlami nebo dříve šindelem, často doplněnou malým křížkem.
Stavěla na poutních místech, na místech různých událostí
ať štastných a zázračných nebo i na těch méně šťastných a tragických.
Vždy sloužila k zastavení, nutila k zamyšlení a tvořila paměť
krajiny stejně, jako byla ukazatelem cest,
orientačním bodem poutníkům i lidem místním.
Boží muka na cestě z Lemberka do Jablonného v Podještědí.
Kaple Svaté Zdislavy u léčivého pramene.
Kapličky jsou zřejmě ze všech sakrálních staveb nejmladší.
Ty první se začaly stavět na počátku 18.století a na oblíbenosti
získávaly v pozdně barokní krajině v dobách Marie Terezie.
Nejvíce kapliček lze však datovat do 19. století.
Spatřit je můžeme na významných místech jako jsou prameny
či studánky (často léčivé), dále na kopcích či významných
návrších a u křížových cest.
Kaple Nejsvětější trojice v osadě Sněžná (Schneehübel)
Známé jsou kapličky výklenkové a prostorové, při tom výklenkové
jsou starší a někdy byly také považovány za snoubenou stavbu
Božích muk s kapličkou v jeden celek, nazývaný též "poklona".
Tento název získaly proto, že byly stavěny na místech odkud
poutníci prvně spatřili cíl jejich cesty.
Na tom místě pak poklekli a s díky líbali zemi.
Známe také kapličky - zvoničky, které vznikly v období vlády
Marie Terezie,
díky ohňovému patentu ohlašovat požár zvoněním.
Zvonička v obci Kopec
Sakrální památky v proměnách let
Obecně můžeme říci, že "život" těchto krajinných prvků procházel
mnoha důležitými etapami dějin, které zásadně ovlivňovaly jejich
mnoha důležitými etapami dějin, které zásadně ovlivňovaly jejich
vnímání společností a následné dění s nimi.
Tato období je možno rozdělit na odbobí jejich vzniku a opečovávání,
( ty dodnes zachovalé nejčastěji od 16. do počátku 20. století),
Tato období je možno rozdělit na odbobí jejich vzniku a opečovávání,
( ty dodnes zachovalé nejčastěji od 16. do počátku 20. století),
čas odmítání nebo ignorace v časech poválečných,
zejména v krajině Sudet, hlavně po odsunu původních obyvatel.
Potom léta devadesátá, kdy bylo doslova módou krajině
tyto prvky ukrást a "efektně" si je uspořádat na svojí zahradě
pro obdiv sousedům ... a nakonec velmi zásadní čas,
tedy poslední desetiletí, kdy se zájem o sakrální památky stupňuje.
Touha po jejich objevování a péči o ně stoupá a krajině
tak navrací paměť historie lidí, kteří ji budovali.
zejména v krajině Sudet, hlavně po odsunu původních obyvatel.
Potom léta devadesátá, kdy bylo doslova módou krajině
tyto prvky ukrást a "efektně" si je uspořádat na svojí zahradě
pro obdiv sousedům ... a nakonec velmi zásadní čas,
tedy poslední desetiletí, kdy se zájem o sakrální památky stupňuje.
Touha po jejich objevování a péči o ně stoupá a krajině
tak navrací paměť historie lidí, kteří ji budovali.
Sakrální památky dnes a jejich přínos do budoucna
V současné době je situace pro drobné sakrální památky
asi nejpříznivější za posledních 70 let.
asi nejpříznivější za posledních 70 let.
Stále více lidí se zajímá o krajinu a její sakrální součásti,
čím dál více lidí pomáhá s její obnovou, pátrá po jejich historii
a napomáhá oživení dávno zapomenutých příběhů.
Tyto křížky, Boží muka a kapličky tvoří velkou a dá se říci,
nejdůležitější část paměti krajiny. Je proto velice dobré,
že se udržují, obnovují a předávají tak dalším generacím.
čím dál více lidí pomáhá s její obnovou, pátrá po jejich historii
a napomáhá oživení dávno zapomenutých příběhů.
Tyto křížky, Boží muka a kapličky tvoří velkou a dá se říci,
nejdůležitější část paměti krajiny. Je proto velice dobré,
že se udržují, obnovují a předávají tak dalším generacím.
Znalost těchto příběhů a událostí přináší zcela jiné pohledy
na krajinu i historii. Pokud máte to štěstí a takové krajinné
sakrální památky ve svém okolí máte, nastudujte o nich co nejvíce.
na krajinu i historii. Pokud máte to štěstí a takové krajinné
sakrální památky ve svém okolí máte, nastudujte o nich co nejvíce.
Vypravte se k nim, hledejte a obdivujte.
Připomeňte si jejich příběhy ať již ty dávné
křesťanské nebo ty obyčejné lidské, místní krajinou protkané.
Připomeňte si jejich příběhy ať již ty dávné
křesťanské nebo ty obyčejné lidské, místní krajinou protkané.
Najdete v nich kus historie a pravdy,
kterou krajina kolem mlčky stráží a všem,
kteří ji poznat chtějí, ráda ukazuje.
kterou krajina kolem mlčky stráží a všem,
kteří ji poznat chtějí, ráda ukazuje.
I tomu našemu hledání pak dává mnohem více...
Jaruško, to mě podrž, jak jsem mohla tohle tvoje dílo minout, ještě jsem to nikdy nečetla a neprohlížela. A nyní jsem nadšená! Já jsem se kdysi o smírčí kříže zajímala hodně a některé jsem i navštěvovala různě po republice, když jsem se o nich dočetla.
OdpovědětVymazatO kapličkách a jiných sakrálních památkách ani nemluvě, hodně si je pamatuji u cest z mého mládí, když jsme bydleli na Strakonicku, tam bylo kapliček! a vždy tam byla kytka lučního kvítí. Za mého mládí jsem potkávala jeptišky v hábitech, které chodily do Benaru v Bnš do práce - já jako dítě asi 8 leté Dobrý den a ony - Pochválen pán Ježíš Kristus. To mě bavilo. V jedné zatáčce mezi stromy na takovém plácku nad Ploučnicí byl veliký dřevěný kříž a na něm dost velký plechový plochý Ukžižovaný Ježíš. Ani nevím, zda tam ještě je nebo ho nechali zlikvidovat?
Jaruško, už, aby bylo jaro - budou častější výletíky. Jiřina z N.