POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

14 června, 2021

Na skok v České Lípě

 12. června 2021

Cestou domů z posledního rozloučení s mojí drahou sestrou a po odpolední smuteční hostině jsme vyrazili vlakem domů. 

Trochu jsem fotila na nádraží v Horní Polici. Původně jsem se ještě chtěla podívat do tamějšího kostela, ale je zavřený, protože tam probíhají další restaurátorské práce. Jsme však pozvaní na pouť, až se bude kostel otevírat.



V České Lípě jsme měli přes hodinu času a tak jsme si vyšli na procházku městem. 

Ploučnice









Zajímavá kašna
Hrad Lipý.
Jedno z hlavních sídel Ronovců vzniklo před rokem 1277 na ostrově  mezi rameny Ploučnice. Areál byl již ve 13. století obklopen kamennou hradbou. Součástí byl obytný palác a válcová věž. Renesanční přestavba ze 16. století přeměnila hrad v zámek využívaný do 17. století jako sídelní. V 19. století sloužil jako divadlo, později zvonařská dílna i jako rafinerie cukru.
V roce 1957 byl hradní palác odstřelen.  
 V roce 1991 začala záchrana zdevastovaného areálu a od roku 2003 je otevřen návštěvníkům.

Lovecký zámeček Červený dům s bohatou sgrafitovou výzdobou si nechal postavit v roce 1583 Jetřich Berka z Dubé. Na konci 18. století sloužil jako barvírna a v roce 1837 - 1882 jako hostinec Zum Kessel. Po té byl začleněn do areálu cukrovaru a na konci 19. století zrestaurován. Od roku 1931 zde bylo muzeum, které zde má dodnes depozitář.
Hrad Lipý. Dovnitř se dnes nedostaneme, protože tu probíhá studentská oslava 
jako náhrada za maturitní ples.









Centrum textilního tisku.



Přes ulici je další zajímavá památka - Poklopový most.
Tento most byl postaven roku 1914 a jeho autorem je profesor ČVUT Ing. Jan Záhorský. Most původně zastával funkci jezu pro nedochovaný mlýn na rameni Ploučnice. Rekonstrukcí prošel roku 1996. Jedná se národní technickou památku.


Ještě ohlédnutí za zajímavým mostem a vracíme se na nádraží.
Na louce se připravuje na představení cirkus...
Naše cesta tu pomalu končí a začíná pršet.

36 komentářů:

  1. Járo, ráda jsem se s tebou prošla známými místy. Jiřina z N.
    Je mi líto, že jste jeli na tuto cestu z důvodů, které se nedají zvrátit!

    OdpovědětVymazat
  2. Jaruško to jsou úžasné fotečky líbí se mi moc. Buď na sebe opatrná a drž se mi holka♥ Četla jsem v knize u mne se bát nemusíš já nemám předměty aktivní ani z té Italie je to můj kód, ale zlobit se nebudu mám pochopení. Hezký večer přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko děkuji za komentář i zprávu. U mnoha blogerek mě to posílalo na nějaké italské stránky a toho se fakt bojím stejně, jako kdysi těch ruských. Kvůli obrázkům opravdu nechci riskovat zničení počítače nebo v horším případě ohrožení bankovnictví.

      Vymazat
  3. Česká Lípa opravdu stojí za prohlídku - díky za krásné fotky :) Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam docela dost hezkých budov, zvláště v té starší historické části města.

      Vymazat
  4. Jaruško, moc děkuji za fotky města, kde jsem byla jen na skok a navíc pracovně.
    Určitě stojí za návštěvu.
    Přeji pohodový den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko děkuji. Já jsem tam jezdila skoro 17 let k lékaři. Teď už naštěstí jen na výlety nebo využíváme čas při čekání na spojení k nám.

      Vymazat
  5. Jaruško, Česká Lípy se mi moc líbí, hlavně její památky.
    Měj klidné dny.

    OdpovědětVymazat
  6. To by se pan maršálek Jindřich z Lipé divil, co zbylo z jeho sídla ....

    OdpovědětVymazat
  7. Máš pravdu. Ani pamětníci na původní budovu zámku nechápali, proč byl hradní palác odstřelen.

    OdpovědětVymazat
  8. ahoj Jaru moc krásné fotky.
    měj prima dny, tento týden se pořádné ohřejem

    OdpovědětVymazat
  9. Jaruško, krásné fotky, které mi připomněly čtyři roky, kdy jsem v České Lípě pobývala na intru a město a jeho okolí prochodila křížem krážem. 👍👍 Dodnes se tam ráda vracím.

    Byla jsem do nedělního večera bez internetu, poslední květnový den jsme se pustili do rekonstrukce, kdy se vše muselo vyklidit. Podlaha je položená, nový strop a vymalování také. V neděli jsme sestavili stěnu, ale ... včera jsme byli na druhé vakcíně a máme pauzu. Takže doháním zmeškané.
    Prošla jsem se s tebou několikrát loukou, podívala se do Děčína a do Bakova. Zejména jsem se kochala pohledem na Zvířetice. Vdávala se tu dcera, všichni jsme byli v gotických kostýmech, bylo nás 120. Guláš jsem vařila z 30 kg masa, pekla 24 kuřat a synovec dovezl divočáka, který se točil nad ohništěm. Tomášova maminka se postarala o koláče a oběd pro rodinu. Na hradě jsme i nocovali, tedy spíš na louce před můstkem. Někteří se uložili ke spánku v ruinách hradu. Hezky jsem si zavzpomínala.
    Měj hezké a klidné dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak máš za sebou pořádný pracovní maraton i očkování. Pár dní se musíš šetřit. Ta,svatba na Zvířeticích musela být kouzelná a romantická. Tolik lidí, to dá zabrat. Děkuji Ti a přeji ti krásné dny.

      Vymazat
  10. Upřímnou soustrast Jaruško, krásně jsi fotila ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Uklidňující procházka, v Č Lípě jsem byla, ale díky tobě si návštěvu zopakuji! Jak vidno vše jsem nenavštívila☀️

    OdpovědětVymazat
  12. Krásná procházka Jaruško a fotečky jako vždy super

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Jaru,
    děkuji za krásné fotečky. Opatruj se, přeji pěkné a klidné dny...♥

    OdpovědětVymazat
  14. Upřímnou soustrast JARUŠKO. FOTEČKY JSOU OPĚT NÁDHERNÉ ♥

    OdpovědětVymazat
  15. ahojky Jarka super pekné fotky díky že som ich mohla vidieť*******************

    OdpovědětVymazat
  16. Omlouvám se,že jdu tak pozdě,ale komentář mě pořád mizel a zkopírovaný jsem si ho dala do poznámkové blogu,abych nemusela psát znova a nakonec v domnění,že se mi publikoval na něj zapomněla.A teď ho objevila.
    Je mi líto,že jsi měla smutnou záležitost.
    Českou Lípu jsem několikrát navštívili,ale na hradě jsme ještě nebyli a ten je v plánu.Akorát až nebudeme někdy hlídat psa.
    Moc hezké fotografie.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, moc děkuji. Vím, že občas komentáře mizí. S tím my nic neuděláme. Po třech měsících jsme konečně uložili moji sestru k věčnému odpočinku. Kvůli covid19, to dříve udělat nešlo. Konečně to mám i v sobě uzavřené. Moc Ti děkuji a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  17. Č. Lípu znám jen z mapy, tak jsem moc ráda za fotky, které nabízíš, jsou to záběry, které mě zajímají - náměstí, vyfotit hradby a také technické památky, mezi takové asi patří ten most. Děkuji a přeji příjemný víkend. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani moc děkuji. Ano píšu to v článku , že most je národní technickou památkou.

      Vymazat
  18. Jaruško upřímnou soustrast nad strátou sestry. A děkuji za procházku Českou Lípou. Kousek od náměstí jsme týden nocovali. A hotelu Aldek.

    OdpovědětVymazat
  19. Jaruško děkuji za nádherné fotečky s procházky. Upřímnou soustrast, letošní rok je nějaký prokletý. ♥

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.