POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

28 února, 2024

Kyjovské údolí, část první

Náš další výlet s kamarádkou Hankou, 
což bylo vlastně pokračování výletu minulého, vedl do Kyjovského údolí. 


Jsou tu postavené i nové chalupy, ale podle starých plánů tak, aby se sem hodily.





Podél říčky Křinice jsme se vydaly k Dixovu mlýnu. 


Dixův mlýn. Když jsem tu byla naposledy, tak tu všude kolem byl hustý les...










Zajímavě rostlé břízy...




Tady jsou ještě pastviny a cesty krásné...to jsme nevěděly, co nás čeká dál.


Meandry říčky Křinice
Na protejším kopci je kostel Panny Marie Sněžné.


Místo kam jsme došli, se jmenuje Bělidla a je součástí  Köglerovy naučné  stezky.
Charakter krajiny a přírodní podmínky v okolí dovolovaly výhodné pěstování a zpacování lnu.Časté jarní deště příspívaly k dobré úrodě této hospodářské plodiny s dlouhým stonkem. Díky množství luk a s dobrým přístupem k vodě bylo možné zřizovat bělidla příze i plátna.
Příze i plátno se bělily za působení slunečního světla. Možná při celodenní práci na poli si lidé všimli, že jejich oděvy na slunci  blednou. Brzy se naučili tohoto jevu využívat ve vlastní prospěch. Materiál určený k bělení vystavili slunečnímu světlu a aby proces probíhal rychleji, začali plátno kropit.





My jsme se vydaly dál na okruh, ale to zase příště...




34 komentářů:

  1. Je tam krásně, to jsem si ověřila když jsem byla v té Krásné Lípě. Mě se strašně líbí u těch chalup ty vnější trámové oblouky kolem oken.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy díky za komentář. Teď se tam staví jedna taková chalupa úplně od základů nová a právě s tím obloukem nad okny. Budou fotografie ve třetím pokračování. Měj se pěkně.

      Vymazat
  2. Jaruško, krásné fotky z parádní procházky.👍👍👍 Kyjovské údolí bývalo našim častým cílem. Na jeho začátku bývala hospoda, které se říkalo "Na fakultě". Původně dům sloužil jako rekreační objekt nějaké vysoké školy. Stavovali jsem se tam pravidelně.
    Cesta podél Křinice je moc hezká a nabízí spoustu zajímavostí. Největším lákadlem bývala Jeskyně víl, kde byly až do léta ledové krápníky. Už jsme tam pár let nebyli, takže netuším, zda je ještě přístupná.
    Moc děkuju za připomínku míst, která mám moc ráda. Zda se tam ještě někdy podívám, nevím. Ale ráda bych. Včera jsme byli v Rumburku, maminka měla výročí úmrtí. Už tam v podstatě jezdím jen na hřbitov. Pak jsme se vrátili do Č.Lípy, měli jsme tam sraz se spolužáky. Kvůli svým problémům jsem je viděla po hodně dlouhé době. Naposledy loni v červnu.
    Měj prima dny 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, Hanka nechala auto na parkovišti před "Perlou" a kolem hospody " Na fakultě" jsme samozřejmě šly, jen jsme odbočily před Dixovým mlýnem doprava a šly do lesů. Jeskyně víl je samozřejmě přístupná, ale tam jsme nešly, protože letos to bylo s ledopády špatné a navíc je to tam právě dost poničené těžbou, což uvidíš v dalším pokračování, kde mám fotky z toho zdevastovaného lesa. Ale i to jsem chtěla ukázat, že ne všechno je jaké by mělo být a ty krásné lesy jsou nevratně pryč. Bude trvat roky, než se lesy zase obnoví do původní krásy...jestli vůbec. My jsme toho moc projít nestihly, protože i já mám omezený čas na výlety nebo procházky kvůli zdravotním problémům manžela a tak mu i z výletu volám, zda je v pořádku a něco nepotřebuje. Není to jednoduché, ale hlavně že mám mladou společnici aspoň na ty krátké cesty. Děkuji Ti a přeji krásné a pohodové dny a hlavně ZDRAVÍ Alenko. Doufám, že sis ty zdravotní problémy už vybrala a teď už bude následovat jen to hezké...

      Vymazat
    2. Jaruško, to jsi mě potěšila, že je Jeskyně víl stále přístupná, stejně tak i hospůdka Na fakultě. Do Jeskyně víl býval přístup občas dost náročný, záleželo na tom, zda byl sníh, nebo jen mokro. Ale spíš bych měla napsat "odchod z jeskyně". Nahoru to vždy jde lépe, ale cesta zpět hrozila občas pádem.
      Tvůj druhý příspěvek jsem si už prošla, je to místy smutný pohled.
      Měj hezké dny a moc děkuju. 🍀💓

      Vymazat
    3. Alenko ono vede k jeskyni při cestě do vrchu lanao, tak se se podle něj dá nahoru vylézt. Dolů je to náročnější, to je pravda...

      Vymazat
  3. Járo, taková procházka by se mi také líbila. Chalupy jsou nádherné a je dobře, že i nové stavby jsou v tomto duchu a ráz krajiny je tak zachovaný. Ráda jsem se s vámi prošla, fotky jsou hezké, ostatně jako vždy 😀 Měj se hezky a opatruj se, pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi moc děkuji. Mám štěstí na milou mladou paní v sousedství, která mě na tyto výlety bere s sebou autem. Mám ji trošku jako dceru, ale jí nevadí že s sebou táhne o 25let starší babku. Pobavíme se i zasmějeme. Naštěstí mi zatím fyzička slouží, tak že jí stačím a užíváme si to obě... Měj se moc pěkně.

      Vymazat
  4. Járo, to je procházka snů. Ty meandry, chaloupky a louky, no prostě nádhera. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice moc děkuji...Ano, je tam krásně a dokud byly krásné i ty lesy tak to tam bylo jako v pohádce a já věřím, že zase jednou bude. Jen to já už asi neuvidím. To je život. Přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  5. Anonymní28/2/24 21:04

    Lezarts
    Kouzelné místo. Chaloupky, jedna krásnější, než druhá!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko moc děkuji a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  6. Hezký večer Járo, moc parádní výlet s kamarádkou Hankou. Musí tam být nádherně a hlavně klid, ty chalupy se mi velmi líbí.Děkuji za tu krásu už se těším na další fotečky.Přeji krásné dny a hlavně se opatruj. (◕‿◕)🌹 🌺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, asi právě proto si tento kout zamiloval pan Karel Gott a v sousední Doubici si nechal postavit chaloupku. Tu si však moc neužil, ale Ivana a dcerami a maminkou prý tam jezdí často.

      Vymazat
    2. Aha, tak vidíš Járo to jsem ani nevěděla :-)

      Vymazat
    3. Teď tam jezdí jeho rodina.

      Vymazat
  7. Jaruško, měly jste pěkné počasí, ale zaráží mě, jak ty lesy prořídly a k tomu ještě ten požár - no to bude trvat, než se les obnoví. Pěkné fotky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, je to tak, ale hlavně když o obnově lesa budou rozhodovat lidé od stolu a počítače, kteří o si něco lese něco přečtou na Wikipedii a projdou ho možná tak o dovolené, ale o práci a o hospodaření lese nevědí vůbec nic. Takoví do obnovy lesa chtějí zasahovat svými "rozumy". Je jasné že tam něco vyroste, ale co, to je otázka ...Je potřeba růst lesa také kontrolovat, pokud má vzniknout krásný kout přírody. Měj se moc pěkně a děkuji za komentář.

      Vymazat
  8. Zajímavá část naší krásné země. Díky za pěkné foto.

    OdpovědětVymazat
  9. Járo, ráda jsem se prošla a trochu zavzpomínala - Kyjovským údolí vedl jeden z našich výletů na dovolené před skoro 5 lety. Moc se nám tam líbilo - je tam fakt krásně. Na mé fotky se můžeš kouknout u mne na blogu (listopad 2019).
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo mocděkuji za milý komentář. Na fotky se podívám. Díky za odkaz. Přeji ti krásné dny.

      Vymazat
  10. Překrásné místo, Járo! Nic nenarušuje tu malebnost, krásné chalupy, kouzelné kopečky. Děkuji za pohlazení duše krásnými fotkami.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko moc děkuji. Já jen doufám, že lesní turistické cesty budou opravené, aby se tam dalo chodit a lesy , že se obnoví. Je to teď smutný pohled. Děkuji za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  11. Šly jste krásnými místy. Chalupy se mi moc líbí a oceňuji, že to nové se buduje tak, aby to ráz místa nerušilo. Do těchto míst se asi nepodívám, takže jsem za Tvoje fotky ráda a těším se na pokračování.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani moc děkuji za komentář. Ono se tam nic jiného ani stavět nesmí, protože je to součástí Národního parku České Švýcarsko. Přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  12. Moc pěknou procházku jsi měla Jaruško. Super fotečky ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  13. Jaruško nádherné fotky, procházka, úžasná krajina a chaloupky ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Moc hezké fotky Jaruškom měla jsi krásné počasí, hned bych šla taky ♥

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.