POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

06 října, 2021

Kralupy nad Vltavou - Nelahozeves

2. října 2021

Výlet č. 29

Délka trasy 10,5 km

Již delší dobu  se chtěl manžel jet podívat do Kralup nad Vltavou a tam se projít Dvořákovou stezkou až k zámku do Nelahozevsi. Sedli jsme tedy ráno na vlak a vydali se na cestu. Od nádraží v Kralupech nad Vltavou se jde po červené turistické značce až k Vltavě a dál Dvořákovou stezkou podél Vltavy až k zámku v Nelahozevsi.


K zámku by se dalo dojít dříve a kratší cestou po červené značce E10, 
ale my jsme chtěli jít Dvořákovou stezkou a tak jsme pokračovali k mostu a k Vltavě.



U Dvořákovy stezky jsou nádherné skalní útvary zajímavých tvarů
Tady jsem skálu musela "vyčistit" od  škaredého sprejerského nápisu





 Tunel pod tratí a čmáranice...Před lety když jsme tu byli tak byl ještě čistý.
Jedinou nevýhodou této stezky je, že se často musí uhýbat cyklistům
 i když tato cesta je značená jako turistická trasa. 
Cyklostezka vede po druhém břehu Vltavy.

Kostel sv. Ondřeje v Nelahozevsi

Vedle kostela sv. Ondřeje stojí dřevěná zvonice.
Naproti kostelu je rodný dům skladatele Antonína Dvořáka

Vedle domu a hned naproti zámku je park a v něm také socha Antonína Dvořáka

Za kvalitu této fotografie se omlouvám,
 ale v  prudkém sluníčku proti se mi to lépe nafotit nepodařilo.













Na prohlídku zámku jsem tentokrát nešla. 
Přede mnou tam zrovna šel na prohlídku "zájezd" a další prohlídka
 by byla až za dvě hodiny.  To už bychom zase měli problémy 
stihnout nějaký slušný vlak zpět. Na prohlídce jsem byla před lety 
a tak mi to  nevadilo. Prošla jsem si nádvoří a 
zahradu, kde už nikdo nebyl.









Pohled od nádraží. Vlakové troleje jsem vyretušovala. Zrovna je pro osobní vlaky výluka a tak jsme se vydali na rychlík  zpátky do Kralup nad Vltavou.
Znovu skály, teď v jiném světle...

V tomto tunelu jsme se před lety fotili. 
Letos jsem si netroufla pískovým srázem a  mezi kořeny nahoru vylézt,
protože jsem měla obavy, že bych při návratu dolů na stezku
  mohla skončit až ve Vltavě.




Převodové kolo s pastorkem bylo součástí Francisovy turbíny o výkonu 700KW ve vodní elektrárně Miřejovice. Sloužilo k převodu energie od vlastní turbíny ke generátoru vyrábějícímu elektrický proud. Zajímavostí je šípové ozubení Citroen, jehož předností je tichý chod a malé opotřebení. Grafickým znázorněním tvaru tohoto ozubení vzniklo logo firmy, které je dodnes používáno na všech automobilech této značky. Výrobcem turbíny byly firma Českomoravská Kolben. celé zařízení bylo instalováno v letech 1924-1928 a pracovalo bez problémů až do roku 2011. V témže roce ho darovala firmy Energo - Pro Czech s. r. o. městu Kralupy nad Vltavou jako pozoruhodnou technickou památku blízkého okolí. 
Cyklostezka vedoucí na druhou stranu Vltavy. Tudy se dá dojít k zámku Veltrusy.
V parku ještě poletovali motýli.
Na nádraží je příjemná kavárnička a mají tu opravdu výběr kvalitní kávy.
Tady náš výlet skončil a u dobré kávy jsme si zkrátili čekání na rychlík...
*****
Přeji vám všem krásné podzimní dny.
 

30 komentářů:

  1. Milá Járo, kdysi jsme tam šli s mužem jako vy podél Vltavy a zpátky asi vlakem do Kralup a k nám, ale pokaždé potom už jen autem.Na zámku samotném jsem byla jen jednou, ovšem bylo to moc pěkné.Hezky jste se prošli,na vyhlídce na okraji Kralup jste byli?Ono se toho nestíhá tolik, když to máte tak daleko, ale fotky máš, jako vždy, pěkné. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko děkuji. Ty myslíš tu příšerně počmáranou vyhlídku Hostibejk? Po pravdě mě to tam nahoru ani neláká. Navíc se to za jeden den, když cestuješ vlakem až od nás, prostě stihnout nedá...a ten kopec...nevím zda by ty schody nahoru manžel zvládl a jít okruhem z Nelahozevsi přes Lutovník zpět, to už by bylo opravdu daleko. I tak nám to dalo 10,5 km. Děkuji Ti a měj se moc hezky.

      Vymazat
    2. Trefně jsi to Járo, popsala, představ si, že tam nahoře měla kdysi svatbu neteř mého manžela, ta by koukala - teď!
      Já Kralupy dost dobře nemusím, a jsou tři města, kde to vypadá smutně a to je ještě místy Mělník a Stará Boleslav, vozovky věčně rozkopané a díry všude.Obchody prázdné, zrušené, i střed města takový vyžilý.Špína, čmáranice...
      Jste ještě schopní ujít takový kus cesty. Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Já jsem před lety tu vyhlídku viděla docela jinou, ale teď je to hnus a hrůza...

      Vymazat
  2. Jaruško, krásný výlet. Skalní útvary jsou opravdu zajímavé, takové jsem ještě neviděla. Zámek v Nelahozevsi je moc pěkný, třeba tam někdy zavítáme.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko moc děkuji. Zámek je nádherný i uvnitř. Před lety jsem na prohlídce byla, ale to jsem uvnitř nefotila, protože jsem byla na prohlídku sama a věnovala se výkladu. Ani nevím, zda se tam fotit smí, protože tam mají vystavená velice cenné obrazy starých mistrů, např. Petera Paula Rubense, Paola Veroneseho a dalších...

      Vymazat
  3. Járo, moc děkuji za parádní výlet. V Kralupech, Nelahozevsi jsem byla na své první dovolené. Byly mi 3 roky, táta tam pracoval na přechodu Vltavy (myslím nějaké potrubí na plyn) a mamka tam se mnou za ním jela. Existují nějaké fotky, nepamatuji si nic :o)
    Nelahozeves jsme navštívili loni, byl s námi Aaron, tak taky jen z venku...
    Měj příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Jaruško nádherné fotečky, bezva povídání, vychutnala jsem si to, děkuji ♥

    OdpovědětVymazat
  5. Je to krásné místo, ale 10,5 km je dost. V Nelahozevsi jsem nebyla, ale zaujaly mě ty skály, musím mrknout do geologie a zopakovat si to. To, že jste nechtěli jít se zájezdem, to chápu. My jsme byli na zámku Náměšť na Hané a měli jsme jít se školní třídou. Šla jsem za průvodkyní a říkám, že jsem "nadšená" a zatvářila jsem se ☺, nakonec ona vzala třídu a my asi za 10 minut šli opačnou trasu s jinou průvodkyní. Člověk se nesmí nechat. Jinak mě zaujala i ta Francisova turbína, technické památky mě zajímají. Na fasádě toho zámku je snad sgrafito, že? ... Ráda jsem se podívala, děkuji. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani moc děkuji. Já jsem na prohlídce zámku byla před lety, tak že jsem teď s tím zájezdem nešla.

      Vymazat
  6. Jaruško, to je opět super podívaná. Skály se mi líbí i ty stavby. Ty čmáranice ať je to na domě nebo na skále to mě štve.

    OdpovědětVymazat
  7. Jaruško, udělali jste si krásný výlet a tys ho báječně zdokumentovala.👍👍👍 Dvořákova stezka podél Vltavy a skal je malebná a zámek v Nelahozevsi je krásný. Je to jedno z míst, kde mi došly baterky ve foťáku. Takže jsme si návštěvu zopakovali, včetně prohlídky zámku. Překvapilo mně, kolik je v něm obrazů, navíc originálů.
    Měj hezké podzimní dny. 🍂🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko moc děkuji. Manžel právě chtěl hlavně na tu stezku, protože na prohlídku zámku by stejně nešel. Já jsem na prohlídce byla před lety a teď šel na prohlídku celý zájezd a s nimi se mi dovnitř jít nechtělo.

      Vymazat
  8. Moc semi líbí ty skalní útvary, to jsou opravdu zajímavé tvary! Udělali jste si s manželem pěkný výlet :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jaruško, pěkné místo jste navštívili, fotografie jsou úžasné. Nádherné skalní útvary 🍀10 km jsem zvládla už je to pěkná řádka let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti moc děkuji. No manžel u s tím také začíná mít problémy, Ale tady je to naštěstí téměř po rovince a tak to zvládl. Kopce by byla horší. Měj se hezky.

      Vymazat
  10. Bezvadný výlet, pro mne zajímavý, protože jsem tudy nikdy nešla.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Dálší nádherné fotografie. Ještě k výzvě . První výzvu jsem dávala 1.10. a druhá bude zítra tj. 9.10. Nevím zda mám pokračovat , asi je to jen pro vybrané účastníky ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuš není to pro vybrané účastníky, ale pro všechny. Je hodně zúčastněných a tak je možné, že pokud byl přidán po výzvě na blog další příspěvek, například obrázek nebo další článek, tak jsem už neviděla u ikony .."výzva" a zapomněla odkaz na příspěvek přidat...Snad nemusí být hned zle.

      Vymazat
  12. krásný podzimní víkend ti přeji zlatíčko
    moc krásné fotky

    OdpovědětVymazat
  13. Anonymní8/10/21 17:56

    pěkné fotky, Jaruš, přeji ti pěkný víkend************************

    OdpovědětVymazat
  14. Skalní útvary jsou moc pěkné a zámek se mi líbil moc.Mrzí mě,že jsme tam byli pozdě a už jsme nemohli jít na prohlídku.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško moc děkuji. Ano je tam krásně. Já jsem na zámku byla před lety, ale teď tam byl zájezd a v té skupině docela dost lidí a tak jsem to vzdala. měj se moc pěkně.

      Vymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.