POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

14 února, 2022

Z Hřenska do Janova

Výlet č. 2

Sobota 12. února 2022

 Krásný, slunečný den. Na víkend přijel syn Pavel a tak jsme po obědě vyrazili na trochu náročnější výlet do Hřenska.  Původní rozhodnutí vyrazit k Pravčické bráně jsme změnili ve chvíli, kdy jsme podél silnice zahlédli plná parkoviště a potkávali davy lidí. Rozhodli jsme se tedy pro jinou cestu a to kolem staré plynárny směrem na Janov.

 
Klepáč

Nahoře vede silnice na Janov. My jsme se však vydali po zelené turistické značce.




Tento dům je velice zajímavou stavbou. Jedná se o bývalou plynárnu, která je umístěna mezi skalami ve staré rokli. Chvílemi máte pocit, že jste se ocitli mezi dokonalými filmovými kulisami. Kamenný dům byl postaven na toku potoka roku 1905. Původně se jednalo o plynárnu na acetylenový plyn. Plynárna   zásobovala svítiplynem dvanáct nedalekých obytných domů. Budova plynárny byla postavena mimo ostatní obydlí záměrně na bezpečně zvoleném místě a to v poměrně úzké skalní rokli. V případě náhlého výbuchu tak nebyly ohroženy životy, ani domy místních obyvatel. Ke svému účelu plynárna sloužila kolem dvaceti let. 
Dnes je v budově penzion a restaurace. V létě se tu dá posedět v chládku u šálku kávy. V restauraci je umístěna ještě jedna zajímavost. Prostor zdobí obrovské hodiny, jejichž ozubená kola jsou vidět a každou hodinu se postupně rozsvěcují a čtyřicet sekund se otáčí za zvuku mechaniky. 
My jsme dovnitř nešli, protože se brzy stmívá a my jsme měli ještě v plánu cestu do Janova na rozhlednu.
Původně jsem chtěla sejít dolů, ale schody byly plné mokrého listí a u schodů není zábradlí, tak jsem nechtěla riskovat. 

Potok tekoucí k plynárně
Clarova kaple


Hřensko, bývalý hřbitov
Silnice do Janova. My jsme zvolili náročnější, turistickou cestu po zelené...

Náročný  výstup  na vyhlídku.
Zastavili jsme se na vyhlídce nad Hřenskem
Pohled na Hřensko. Městečko je schované ve stínu skal 
a také zahaleno  kouřem z místních topenišť.
Cesta opět vede náročným terénem


Místy jsou moc krásné výhledy
Sokolí hnízdo a Pravčická brána z boku. Turisté jsou vidět na vyhlídce naproti Pravčické bráně



Došli jsme do Janova

Sluníčko rychle klesá k  západu, tak že na rozhlednu a rychle zpět,
abychom náročnou cestu skalami zvládli ještě za světla. 

Janov - rozhledna

Už při výstupu jsem cítila, jak se rozhledna ve větru houpá.
 Naštěstí mi to nevadí, ale těžko se za těchto podmínek fotí, 
protože udržet sebe i foťák v klidu byl docela problém.
Růžovský vrch,  pod ním obec Růžová
Lužické hory v pozadí


Pohled k Jetřichovicím
Lužické hory a Růžovský vrch
Pohled k Pravčické bráně

Vlevo mezi skalami je vidět oblouk Pravčické brány
Obec Růžová - přiblíženo větším objektivem.
 Udržet to na houpající se  rozhledně bylo někdy nad mé síly 
a tak fotky nejsou úplně tak ostré, jak bych si představovala. 
Navíc se soumrakem se  dost rychle měnilo světlo.

Pravčická brána a za ní vykukuje Sokolí hnízdo.


Stříbrné stěny

Začínal se objevovat večerní opar.
Děčínský Sněžník. Nad ním mizelo sluníčko v mlhavém oparu
Janov a v pozadí Arnoltice

Pohled dolů a sestup...byl nejvyšší čas jít zpět do Hřenska



Pavel se tu pozastavil nad posprejovanou skálou....
 jak někdo může s sebou na výlet táhnout barevný sprej, 
aby se kdekoliv, navíc v Národním parku, "podepsal"?!! 
Na cestě je popadané bukové listí a něm to docela klouzalo.


Konečně jsme došli k vyhlídce. Ještě  nás čekal náročný sestup dolů.








Ještě jedna Janovská vyhlídka, ale ta už je ve Hřensku
Hřensko za soumraku.

Vyhlídkové místo u památníku obětem Velké války.
Penzión Soutěsky
Vstup do soutěsek
Převozník
Klepáč

Vodopád na Suché Bělé
Auto na nás počkalo. Na parkovišti na okraji Hřenska už jsme byli sami.
Domů jsme dorazili za tmy.
****
Byl to super výlet, jen kdyby byl den o trochu delší...
To si musíme počkat na léto.
Ještě se omlouvám za horší kvalitu některých fotografií.
Přeji vám příjemné dny.

40 komentářů:

  1. Milá Járo, špičkový výlet a i když jsem tam byla tolikrát ( a vždycky tam bylo strašně aut, že nebylo kde zaparkovat ) znovu jsem s tebou prošla známá místa a oceňuji ty výhledy, přeci jen je to v zimě všechno jinak.Jste dobří, že v takovém náročném terénu a za těchto světelných podmínek jste to dokázali, jste hotoví kamzíci. Máš hodného syna.
    Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko moc děkuji za milý komentář. Pavel přijel s tím že půjdeme na Pravčickou bránu, ale davy lidí, které tam šly, nás odradily. Chtěl jít někam, kde tak rušno nebude a tak jsme šli na druhou stranu. Manžel by takový terén nedal a tak zůstal doma. Přiznám se, že ty výstupy daly zabrat i mně a večer mě bolelo snad všechno Po zimě je člověk ztuhlý a také přibyla kila i roky...Děkuji Ti a měj se hezky.

      Vymazat
  2. Jarko, tak to byl pořádně náročný výšlap, zase jste nachodili spoustu kilometrů, ale muselo to být nádherné. Moc se mi líbí budova plynárny, máš pravdu, vypadá jako kulisy do nějakého strašidelného filmu. Měj se hezky, zdravím 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi ona ta budova je architektonicky hodně zajímavá. Děkuji za komentář a měj se hezky.

      Vymazat
  3. Hřensko se mi moc líbí,akorát je škoda,že když jsme tam byli naposledy,tak ze všeho sešlo kvůli dešti.To,když jsme byli ubytovaní na Tolštejně.
    Ta plynárna se hodně objevuje na internetu a hodně mě zaujala.Je opravdu parádní.
    Krásné jsou i výhledy,měli jste bezva výlet.Já mám v plánu v Janově větrný mlýn.Tak snad se tam někdy vypravíme.
    Jaru,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, mlýn v Janově jsme navštívili před léty. V sobotu už jsme ho nestíhali, začínalo se stmívat a nás čekala cesta skalami do Hřenska. Vedle mlýna je rybník. Mlýn je v soukromém vlastnictví a je to pouze budova kruhového půdorysu bez lopatek. Je využíván asi jako rekreační objekt. Další mlýn by měl být tuším, v Arnolticích. Měj se pěkně.

      Vymazat
  4. Super výlet Jaruško.V Hřensku jsem nikdy nebyla.Také jsme byli na procházce v Šilheřovicích v parku u zámku.Bylo hezky,ale docela hodně foukalo.😄😄😄

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindřiško moc děkuji. U nás bylo hezky slunečno i dnes,ale už zase dost foukalo.

      Vymazat
  5. Jaruško, v Hřensku jsem nikdy nebyla a váš výlet jsem si moc užila. Třeba se tam jednou podíváme. Teď bych asi takový výstup nedala, od listopadu, kdy se manželovi přetrhla achilovka, jsem více méně doma a je to znát.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko moc děkuji. Ta trasa, kterou jsme šli byla i mně dost náročná hlavně nahoru. Nakonec jsme ještě museli spěchat zpět, abychom tu náročnou část prošli ještě za světla. Děkuji ti a přeji prima dny.

      Vymazat
  6. Jaruško, fotky a tvé vyprávění jsem si dala hned dvakrát. Hřensko znám jen ze silnice, už byl i čas se zastavit, ale množství aut nás vždycky odradilo. Plynárnu, Pravčickou bránu, to všechno znám jen z fotek, moc bych chtěla tahle místa vidět na vlastní oči. Pořád mám pocit, že tam by byly super výlety s Aaronem :o) Snad na ně někdy dojde.
    Moc děkuji, jsi skvělá průvodkyně!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko moc děkuji za milý komentář. Na Pravčickou bránu je celkem dobrá cesta, jen nevím, jak to tam vypadá se stromy. My jsme šli na druhou stranu. Tam by v některých místech bylo rozumné mít Aarona na vodítku, aby se nezranil nebo nespadl ze skály. Od poloviny cesty do Janova, už je to dobré. Tam by mohl být volně. Děkuji a přeji ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  8. To jste měli, Jaruško, krásný výlet. A fotky jsou nádherné. Musím si tvůj výlet dát do seznamu. Ta bývalá plynárna se mi moc líbí. Měj se krásně, zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško moc děkuji. Bylo tam krásně. Měj se hezky.

      Vymazat
  9. Parádní místo a bohužel, tam jsem nikdy nebyla těžko už tam zajedu. Uvítala jsem tuto možnost prostřednictvím Tvých fotografií se podívat na tak známé místo, my to máme hodně od ruky. Ale obdivuji Tvoji kondici, tohle je náročný terén.
    Zdravím ze severu také na sever. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani děkuji. Náročné to bylo a funěla jsem jak přetopená lokomotiva. Večer mě bolely nohy i kyčle. Ale přesto výlet stál za to.
      Druhý den už mi bylo dobře a klidně bych šla někam znovu. Je to tím, že se přes zimu tělo zablokuje a potřebuje se rozhýbat. Pak to třeba půjde samo i s těmi "sedmi křížky na zádech." Měj se hezky.

      Vymazat
  10. Jarko, tak to byl opravdu skvělý výlet, ráda jsem se s Tebou prošla. Hřenskem jsme kdysi dávno projížděli a pak se dostali i do soutěsek a pluli na lodičkách, někde na nás spustili proud vody. Byl to tenkrát nádherný zážitek a dnes jsem si ho připomněla. Ovšem o elektrárně jsem tenkrát neměla ani tušení, ta mne hodně láká. Parádní fotky.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, já jsem byla v Hřensku několikrát a o té staré plynárně jsem také neměla tušení. Ona je vlastně úplně schovaná a na tu stranu na Janov chodí málokdo. Každý, kdo tam jede na výlet, tak jde na Pravčickou bránu a do soutěsek, ale na druhou stranu Janov, téměř nikdo. Je to velice tajemné místo, takové strašidelné jako do hororu. Děkuji Ti za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  11. Jaruško, moc pěkné fotky i povídání. Měla jsi kliku i na sněženky. pěkné ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  12. To nebude Janov v Itálii, že? :).

    Kolem Pravčické brány jsme kdysi byli na turistice, Jetřichovice si také pamatuji i výhled na Růžovský vrch.

    Budova plynárny má velmi zajímavou architekturu, vůbec nepůsobí jako technické zázemí, spíš jako hrad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V současné době je tam penzion a restaurace. Historie budovy je zajímavá stejně jako její trochu strašidelný vzhled. Děkuji za komentář a přeji příjemné dny.

      Vymazat
  13. Jaruško nádherné fotečky, neznám to v těchto místech a jsem ráda, že díky Tobě se podívám do míst kam se určitě již nezavítám. Díky za povídání ♥ ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Jaruško, díky za tuhle krásnou reportáž z místa, kde už jsem nebyla spoustu let. Měj pohodový pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti moc děkuji. Přeji Ti krásný víkend.

      Vymazat
  15. Jaruško zdravím tak to jste měli moc krásný výlet tam jsem byla ještě s dětma ale to je už dávno je to od nás daleko ten vodopád je krásný hezký den přeji opatruj se ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětuš moc děkuji. Krásný víkend ti přeji.

      Vymazat
  16. Jaruško měli jste krásný výlet, pro mě by byl hrozně náročný. Pořídila si při něm pěkné fotky a hezky jsi pro nás vše popala ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško, on byl náročný i pro mně. Dva dny mě bolely kyčle. Budu muset nějaké kilo shodit nebo se ví hýbat, ale v tom škaredém počasí se moc na procházky chodit nedá. Přeji Ti krásný víkend.

      Vymazat
  17. krásné fotky Jaru
    měj krásný víkend

    OdpovědětVymazat
  18. Jaruško krásný výletik a nádherné fotečky jako vždy. Měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
  19. Tohle je nádherná oblast a je mi líto, že ji mám tak daleko. Chodit ve skalách mne moc baví. Ale na tu vyhlídku proti Pravčické bráně jsem nevylezla. Z půlky jsem se vrátila. Nějak mi nedělaly dobře ty schody obtáčející skálu. A divím se, že Michal, který se normálně bojí výšek tam vylezl a prošel až na konec. Je to tam docela úzké a já jsem trnula u kiosku pod bránou strachy, jak se dostane dolů. Netuším, co mi tenkrát svázalo nohy. My jsme pak pokračovali na Mezní Louku s tím, že dojdeme až do soutěsek, ale už jsem se cítila docela vyčerpaná a museli jsme stihnout ještě loď z Hřenska do Děčína a vlak do Č. Lípy, tak jsme to vzdali a do Hřenska se vrátili autobusem. Stihli jsme před odplutím i dobrý oběd. Opravdu nádherné fotky jsi pořídila a nabídla nám. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, tam jsou všechny výstupy dost náročné. My jsme původně chtěli jít na Pravčickou bránu, ale kvůli davům lidí, jsme šli raději na druhou stranu, kde byl klid. Na té vyhlídce jsem byli před lety a i tam je výstup po těch vyšlapaných schodech dost náročný. Ovšem nejhorší a nenáročnější výstup jsme šli loni na Mariinu vyhlídku. To bylo prudkých schodů nahoru nekonečně moc...Děkuji Ti a měj se moc pěkně.

      Vymazat
  20. Nádherné fotečky, nádherný výlet, zdravím Jaruško a opatruj se ♥

    OdpovědětVymazat
  21. Jaruško to jsou úžasné fotečky, v Hřensku jsem nikdy nebyla a musel to být pěkný zážitek opět jen tiše závidím ale v dobrém. Děkuji moc za pěkné pokoukání♥ Opatruj se a krásné dny přeji.

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Jaru,
    ta místa znám, je tam krásně. Naposledy jsme tam byli asi před třemi léty.
    Teď se druhým rokem nemohu vzdálit na delší čas z baráku (pouze nakoupit) starám se o maminku, v létě oslaví 101 let.
    Moc děkuji za krásný výlet. Měj pěkné dny...♥

    OdpovědětVymazat
  23. Aličko , vím,co péče o blízkého obnáší. Měla jsem to tak asi dvacet let, kdy jsem pomáhala manželovým rodičům, potom mým a nakonec ještě švagrové. Kdo si to nezkusil, tak nepochopí, jak je to náročné, a že se musíš mnoha aktivit volného času jako jsou dovolené a různé výlety,vzdát, protože
    na to nezbývá čas. Mamince přeji hodně zdraví.

    OdpovědětVymazat
  24. Milá Jaruško💖máš tu opět spoustu krásných fotografií👍👍👍👍Už se Ti začíná i počasí k focení dařit.Přeju Ti spoustu krásných zážitků v téhle ošklivé době🤔moc Ti děkuji za spoustu krásných komentářů👀Tobě za vše děkuji a přeji celé Tvojí rodině vše dobré🍀opatruj se 🍀

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.