POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

08 července, 2023

Česká Kamenice, věž kostela sv. Jakuba

 Náš další výlet vedl do města Česká Kamenice.  Hned u nádraží nás vítal Kamenický hrad. Výstup nahoru jsme však v těchto vedrech vzdali, protože manžel už tyto kopce nezvládá. Proti hradu, na druhé straně města, se tyčí vyhlídka Jehla. Tam jsme byli loni na jaře.

Vlevo je bývalá zámecká zahrada zámku Česká Kamenice, vpravo věž kostela sv. Jakuba.Jako první je tedy věž Svatého Jakuba.

Měla jsem štěstí. Bylo otevřeno a tak jsem se rozhodla pro velice náročný výstup na věž, zatím co manžel čekal dole. U vstupu je upozornění, že výstup je na vlastní nebezpečí a není vhodný pro starší osoby. Mám sice "přes sedm křížků na zádech",  ale pro opatrný výstup jsem se přece jen rozhodla. Vrátit se můžu vždycky.

V mezipatře jsou vystavena kněžská roucha a kouselk od nich se vybírá vstupné.



Schůdky jsou užší a užší...ale vejdu se! Jen pozor na hlavu.


Uložení zvonu
Hodinový stroj se závažím a kyvadlem
Vystoupala jsem nahoru a výhledy byly okouzlující. Pohled na náměstí. V historickém domku se dvěma hnědými štíty je výborná cukrárna.


Vpravo na Zámeckém vrchu (540 m.n.m), stojí zřícenina hradu Kamenice. Věž je upravena jako rozhledna.
Uprostřed v pozadí vykukuje Studenec ( 737 m), který je součástí Lužických hor. Nahoře je kovová rozhledna.
Silnice  na Žandov
Vpravo vrch Sedlo
Dole je zámek Česká Kamenice. Čas svojí slávy má dávno za sebou. Dnes se tam vyrábí a prodávají ohňostroje. Osobně si myslím, že by si areál zasloužil lepší využití.
Pohled k NP České Švýcarsko a dominantou je Růžovský vrch( 619 m.n.m.)
Ještě pohled na Jehlu ( 475 m.n.m.) a čekal mě opatrný sestup dolů.
Přemýšlím co tu asi bylo. Mohly tu být kovové tyče nebo zvony používané  při oznámení požáru, případně svolávání obyvatel nebo varování před povodní...?
Schůdky vedou ještě výš, asi na střechu...
Schodiště je úzké a prudké. Naštěstí jsem se tam vešla...Sestupovala jsem opatrně a pozpátku jako po žebříku.

Ovládání zvonu a věžních hodin
Hodinové závaží

Ovládání hodin a zvonu
Toto schodiště je to nejjednodušší
Tady je výstava na téma z historie:





Příští zastávkou bude bazilika Panny Marie a park Franze Preidla.

22 komentářů:

  1. Jaruško, děkuji za krásnou reportáž. Jsi hrdinka, že jsi vystoupila na věž, ale vzhledem k tomu, jaké déláváš dlouhé procházky se vlastně ani nedivím. I panely s historií jsou zajímavým čtením. Fotky jako vždy nádherné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji. Schody nahoře jsou hodně úzké a tak silnější člověk to musí v půli cesty vzdát, protože by se tam nevešel. Naštěstí jsem prošla a odměnou mi byly fantastické výhledy. Měj se moc pěkně.

      Vymazat
  2. Krásná reportáž s hezkými fotkami.Jsi Jaruš odvážná,že jsi šla až nahoru,chválím a přeji další hezké výlety..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi moc děkuji a přeji Ti krásné letní dny.

      Vymazat
  3. Anonymní8/7/23 16:33

    Fukcarinka - Jaruško👍jsi šikulka ,já bych si už vyšlápnout vzhůru netroufal. Nicméně jen tak zde prohlédnout si krásné fotografie,to já ráda. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti moc děkuji. Měj se moc hezky a užívej si léta.

      Vymazat
  4. Jaruško, jsi dobrá. Já bych to možná také vylezla, ale nevím, jak by se na to tvářila moje fóbie z výšek. Krásné fotky, zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji. Mně zatím výšky nevadí a klidně se můžu podívat dolů. Manžel pracoval jako kovář a příležitostně i jako klempíř na střechách a dnes už nevyleze ani na židli, protože se mu točí hlava. Prostě se vše s přibývajícími roky mění...

      Vymazat
  5. Moc hezké fotky. My jsme Českou Kamenici zatím nezvládli, ale určitě bych se tam chtěla podívat.
    Hezké léto

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, Česka Kamenice stojí za prohlídku a teď o prázdninách je denně otevřená i bazilika Panny Marie a to je fakt paráda! Fotky budou v následujícím článku.

      Vymazat
  6. Jaruško, moc děkuji za krásnou reportáž. V Kamenici jsme byla před mnoha lety, moc si z města nepamatuji.
    Máš můj velký obdiv za tu věž, to je úcty hodný výkon!
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko moc děkuji za pochvalu. Zatím mi schody ani výšky nevadí a když nemusím spěchat, abych někoho dalšího nezdržovala, tak je to v pohodě. Na věži jsem byla sama. Jinak pokud jde někdo dolů, tak se dva na schody nevejdou a to je docela pak problém, protože to pak někdo musí buď jít zpátky nebo čekat dole..Měj krásné letní dny..

      Vymazat
  7. Anonymní9/7/23 09:00

    Lezarts

    Skoro výstup, jako na feratě. Ale výhled impozantní. Děkuji, že jsi ten výstup za nás absolvovala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko děkuji. Spíše prudké schody, dřevěné, staré prošlapané. Proto vstup na vlastní nebezpečí! Měj se moc krásně a děkuji za komentář.

      Vymazat
  8. Toto město jsem nikdy nenavštívila, tak jsem ráda za fotky a dokonce z výšky se mohu podívat do dálky. Jsi dobráááá!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani já mám takové výhledy ráda, protože města z věží vypadají docela jinak, než když jimi procházíš. Měli jsme tentokrát štěstí, že byla věž otevřená a také bazilika Panny Marie. Přeji Ti krásné letní dny.

      Vymazat
  9. Zdravím Jaruško, tak jsem se s Tebou prošla, plno zajímavého jsem se dozvěděla. Super výlet jsi měla ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni moc děkuji. Vý.et tentokrát navrhnul manžel. Teď, v těch vedrech sedíme doma, protože by to venku neudýchal...Měj krásné letní dny.

      Vymazat
  10. Já bych to teda vůbec nevyšla. Krásné fotky s popisem, jsi šikulka ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Město vůbec neznám, ale vyhlídka z věže je nádherná, náměstí vypadá jak ze škatulky, podobně jako v Telči.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výstup na věž stál za to, ale s náměstím v Telči se to srovnat nedá. Tady je náměstí jen malé a nemá žádné podloubí. Je tu pár historických domů to ano, ale Telč...to je moje srdcová záležitost a rodné město. Děkuji za komentář a přeji krásný den.

      Vymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.