POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

18 dubna, 2024

Na Dymník

Pátek, 12. dubna 2024
Krásné slunečné odpoledne, manžel se po obědě uložil před televizi s tím, že se mu nikam jít nechce. Tak já jsem vyrazila na odpolední procházku sama. 
Moje cesta vedla na Dymník (516,7 m).  Kopec to není nijak vysoký,  ale přesto od nás musím vystoupat asi 200 výškových metrů, pokud jdu až na vrchol...
Naštěstí  je cesta nahoru rozložena do délky čtyř kilometrů, tak že to stoupání zase není tak náročné. Prošla jsem přes město a míjela jsem Pstružný potok.
Někde tu hnízdí kačeny a kačeři si je hlídají.
Na obloze je stále patrný prach ze Sahary.

Vpravo vykukuje nad stromy vršek rozhledny.  "Bílá" obloha není zrovna na focení nic hezkého, ale užívala jsem si pobyt venku...




Cesta nahoru se klikatí...
Dnes už opravdu málokdo chodí nahoru pěšky. Předjel mě mladý muž na elektrokoloběžce a pár aut. V těchto místech mi dokonce jeden pán zastavil s otázkou, jestli nechci vzít nahoru. Poděkovala jsem s odpovědí: 
"Ne, děkuji... já chci jít pěšky. Kdybych chtěla jet nahoru autem, tak si vezmu taxi."
 Navíc já bych si zásadně nesedla do auta k někomu, koho vůbec neznám...





Augustova věž.
Rozhledna, kterou nechal roku 1896 na vlastní náklady postavit rumburský radní August Wenschuh.
Pak byla nějaký čas  polovina rozhledny zabedněná a byl zde na několik let nainstalován televizní vysílač do doby, než byl postaven nový vysílač za Zámečkem na opačné straně města. Po  odstranění vysílače byla rozhledna opět otevřená, ale neudržovala se a postupně byl také vnitřek poničený vandaly, tak začala rychle chátrat a byla na několik let uzavřena.. Počátkem devadesátých let uspořádal Klub českých turistů veřejnou sbírku na její opravu. Ze sbírky se pak prováděly opravy. Bylo odlito nové litinové schoditě do vrchní části rozhledny, byla nově zasklená okna, provedeno nové zastřešení, opravené zdivo. Rozhledna je nyní pod správou KČT Krásná Lípa a je otevřena denně od dubna do října od 10 - 17 hodin, v létě za dobré viditelnosti až do 18 hodin. Vstup je zpoplatněný.



Otakárek fenyklový. V tento jarní čas docela nevídané, aby tito letní motýli létali.
Tady na vrcholu nad rozpálenými čedičovými útvary se naháněli tři tito krasavci.
Babočka síťkovaná - sameček. Jarní generace je výrazněji vybarvená než letní...


Jsou tu nahoře dvě posezení...a bohužel "čmáralové" se najdou všude.
Rozhledna je otevřená a tak jdu nahoru... 

 Na rozhlednu je nutno vystoupat pouhých 83 schodů, z toho 78 uvnitř věže. Je znát, že delší čas nepršelo a tak byla okna z vnější strany plná prachu a pylu, tak že na focení to nebylo moc příjemné, ale to vyřeší déšť...Uvnitř byla okna čistá.

Zároveň se omlouvám za zhoršenou kvalitu fotografií, ale přes zaprášená okna se lépe zaostřit nedalo.

V pozadí vrch Hrazený (608 m)

Vlčí hora. Rozhledna už je po loňském požáru ze 4. dubna 2023,  opravená. 

Pomohla opět veřejná sbírka  a práce mnoha dobrovolníků. Díky tomu se bude rozhledna slavnostně otevírat 11. května 2024,  a  zároveň tak oslaví 135. let od svého prvního otevření.

Uprostřed Vlčice, pod ní Staré Křečany a Brtníky
Vlevo Růžovský vrch (619 m), vpravo v pozadí Děčínský Sněžník ( 723 m)
Vlevo Jedlová  (774 m), uprostřed Malý Stožec (659 m) 
Rumburk jako na dlani
Pohled domů...do luk mezi částmi města, se chodím po ránu toulat...
Vodárenská věž v pozadí už je mezi Seifhennersdorfem a Neugersdorfem.
Kostelík vlevo nad sídlištěm je Pravoslavný chrám na Strážném vrchu.






Vlevo Hvozd (750m), uprostřed Luž  (793 m), vpravo Pěnkavčí vrch (792 m)
Zleva Pěnkavčí vrch (792 m), Tolštejn (670 m), Jedlová (774 m)
Uprostřed Hrádek ( 429 m), Varnsdorf




..a jsem zase dole...
Babočka admirál




Kamenný strom života. Tam se pracovalo...

V pozadí Vlčí hora


Květy modřínu




Pomalu jsem vyrazila na cestu domů...pokračování příště.

32 komentářů:

  1. Jaruško, to je krásná procházka příjemnými místy. Kamenné rozhledny mám ráda. A nechápu lidi, že musí vždycky všechno nějak poničit právě těmi čmáranicemi. Asi se pak po letech svým potomkům nepochlubí, že je to jejich dílo. Ale nechme pitomce být. Tvoje fotky jsou opět, jako vždy, krásné. A jestli cesta tam byla 4 km, tak zpátky nejméně tolik, tak klobouk dolů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, je to tak. Jen já mám cíl nachodit 100 a více km měsíčně a tak někdy musím ujít víc, protože když prší, tak nikam nechodím. Děkuji za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  2. Járo, zdolala jsi pořádný výšlap, jsi zdatná turistika. Fotky jsou opět skvělé, ráda jsem se podívala. Nabídka pána na svezení byla milá, dneska se lidé o druhého nijak zvlášť nezajímají. Měj se hezky, pá 😊😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ono je to zvláštní, když Ti na cestě zastaví někdo, koho vůbec neznáš a nevíš odkud je a co je to za člověka. Proto bych si k nikomu takovému do auta nesedla, protože nikdy nevíš...Může to myslet dobře, ale v dnešní době...Navíc já jsem šla na procházku a potřebuji si udržovat fyzičku. Děkuji Ti a přeji krásné jarní dny i když teď se hodně ochladilo a prší, ale i to k dubnu patří.

      Vymazat
  3. Jaruško, krásné fotky z mého rodiště 👍👍👍 a parádní procházka po místech, která znám. Ráda jsem se s tebou prošla a zavzpomínala na dobu, kdy jsem tam ještě žila a kdy jsme podnikali výlety s rodiči - i na ten Dymník.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tam je teď opravdu krásně, když se všechno zelená. Je to sice od nás trochu dál a do kopce, ale nevadí. Je po zimě potřeba schazovat kila a to jde nejlépe pohybem. Přeji Ti krásné dny a opatruj se.

      Vymazat
  4. Járo, nevím, co dřív obdivovat - výhledy, rozhlednu (mám tyhle staré ráda) nebo fotky motýlů... Každopádně hezká procházka a ještě hezčí fotky ;-)
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo moc děkuji za milý komentář a přeji Ti krásný víkend i když má být hodně chladný.

      Vymazat
  5. Byla jsem s tebou na rozhledně, ani mě nebolely nohy a netočila se mi hlava. Výhledy z rozhledny jsou úžasné. Pěkný den přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za komentíář a přeji krásný víkend.

      Vymazat
  6. Jaruško zdravím, to jsi měla pěknou vycházku a vše jsi tak hezky zachytila na fotografiích. A ti motýlci - krása ! Měj se dobře, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni moc děkuji. Motýli, mě opravdu překvapili. Babočkovité a otakárkovité tak brzy na jaře jsem snad ještě nikdy nefotila. Většinou až tak v červnu nebo červenci. Letos se opravdu probudili moc brzy. Doufám, že ty chadné dny přežijí. Přeji Ti krásný víkend.

      Vymazat
  7. Anonymní18/4/24 19:13

    Měla jsi krásnou procházku. Moc se mi líbí tví motýli.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi moc děkuji. Já tyto fotografie z přírody pořizuji docela často. Chce to trpělivost a nehýbat se a pak už to jde samo... Děkuji za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  8. Jaruško, znám tu trasu a od vás to není snadné - ale jsi zdatná turistka a ještě zdatnější v práci s fotoaparátem a nic ti neunikne - viz ti motýli. Jen nějak nedáš vydělat tamní restauraci, kam jsme chodili v zimě pilně tancovat.Ovšem jestli tam mají ceny pro N., tak se nedivím, že ji míjíš.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko moc děkuji. Ono se to jít dá, když člověk nikam nespěchá. Jen mi vadí, že dnes tam všichni jezdí autem, tak že pořád musíš uhýbat. Lesem jsem jít nechtěla, protože je prý to tam poničené a vykácené a navíc sama bych se tam bála. Přeji Ti krásný víkend a opatruj se.

      Vymazat
  9. Jari, zachytila jsi krásnou krajinu, to se pak fotí. Je fajn, že popisuješ ty vrcholy. Zajímavá je fotka toho schodiště.
    Přeji další podobné výlety. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani moc děkuji za milý komentář. Schodiště je kamenné jen poslední kus je litinový. Ten mám také nafocený, ale na blog jsem jej nedala. Měj krásný a pohodový víkend.

      Vymazat
  10. Jaruško, nádhera, kochám se po ránu. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti moc děkuji a přeji ti krásný víkend.

      Vymazat
  11. Járo, to je nádhera! Jak cesta vzhůru, je neuvěřitelné, jak se dovede příroda během pár dní změnit a zazelenat, tak rozhledna sama (to schodiště je úžasné), ty výhledy a skvělý popis toho, co vidíme. A úžasné detaily motýlů, prostě krásný příspěvek!
    Moc děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to máš pravdu. Já tam chodím několikrát ročně a vždy je to jiné...Mám ta místa ráda. Děkuji za komentář a přeji Ti krásné jarní dny i když se nám počasí trochu pokazilo.

      Vymazat
  12. Anonymní19/4/24 10:27

    Lezarts
    Nádherná procházka, ty výhledy a svěží zeleň! Je úžasné, jak se lidé starají o místní rozhledny!
    Bydlíš opravdu v krásném místě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko moc děkuji. Příroda je tu opravdu moc pěkná a já si to vždy užívám. Měj krásné jarní dny.

      Vymazat
  13. Rozhledna krásná (jen ty schody nejsou moc přitažlivé!!), ale nejvíce se mi zase líbí ty "výhledovky"! To se mi často nenaskytne, tak to obdivuji u druhých. Dnes jsem byla na procházce a když vidím ty krásné motýly, tak si říkám, že u nás by dnes nepřežili. - Přeji krásný konec týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechápu, co je na těch schodech špatného??? Jsou staré, kamenné...na výstup tak akorát...
      Tady je dnes také zima a tak doufám, že se motýli stačili ukrýt před zimou. Děkuji za komentář a přeji Ti krásný víkend.

      Vymazat
    2. mým nohám se nelíbí ........ raději rovina .....

      Vymazat
    3. Aha, tak to mi nedošlo...schody mi zatím nevadí. Jsem zvyklá, protože bydlíme ve třetím podlaží
      V domě bez výtahu, tak mám trénink.

      Vymazat
  14. Jaruško to jsou krásné fotky, ta rozhledna je super⚛ ღ ♥ je to tam u vás krásné ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  15. Jaruško super fotky, bezva povídání, díky za to ♥

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.