POKUD JSTE VLOŽILI KOMENTÁŘ A NEZOBRAZIL SE, TAK MOŽNÁ SPADL DO SPAMU. KOMENTÁŘE PRAVIDELNĚ KONTROLUJI A POKUD TAM TAKOVÝ NAJDU, TAK JEJ HNED ZVEŘEJNÍM. DĚKUJI A PŘEJI KRÁSNÉ DNY.

09 března, 2024

Výlet do Šluknova.

 8. března 2024

Po delším čase jsem si vyrazila na samostaný výlet a to do sousedního Šluknova. 

V plánu jsem měla návštěvu a prohlídku zámku i když jsem tam už byla několikrát a pokud to stihnu, tak se podívám na opravenou Křížovou cestu v Království. Vlak k nám odtud jezdí každé dvě hodiny a autobus po hodině a tak jsem doufala, že se stačím brzy vrátit domů. 


Zámek Šluknov

Malebnou dominantou našeho  nejsevernějšího města Šluknova je zámek, cenná stavba, perla saské renesance z 2. poloviny 16. století, kterou vystavěli Šlejnicové jako letní sídlo a hospodářské centrum zdejšího regionu na místě pozdně gotické tvrze. Jako hospodářské centrum sloužil objekt až do roku 1945, kdy se jeho vlastníkem stalo město Šluknov. Zámek zaplnilo muzeum, knihovna a kanceláře.

2. dubna roku 1986 zde vypukl obrovský požár, který zámek proměnil v ruinu a zdálo se, že jeho osud je zpečetěn.

 Městu se podařilo to, v co nikdo nedoufal - neprodat chátrající zámek některému z mnoha zájemců a krůček po krůčku ho postupně opravovat, získávat finanční dotace a nakonec celý zámek slavnostně otevřít. Stalo se tak v rámci konání Zámeckých slavností, které se konají každý rok koncem června, kdy byly postupně od roku 2006 do roku 2009 zpřístupněny všechny opravené části zámku. V letech 2010-2011 byla provedena revitalizace přilehlého zámeckého parku. 

Dnes má zámek prvorepublikový prohlídkový okruh, v jehož rámci jsou pro návštěvníky otevřeny téměř všechny prostory zámku, včetně dobových místností s původními exponáty, které byly uložny v depozitářích jinde. Prvorepublikový okruh je věnován poslednímu majiteli Šluknovského panství Ervínu Leopoldovi Nostitz-Rieneckovi. Během prohlídky se prochází jeho pracovnou, apartmánem, kde je možnost vidět kancelář i šatnu, ložnici, dětský pokoj i jídelnu. 
V přízemí zámku je Informační centrum a cukrárna Bea.
Na prohlídku je třeba alespoň dvou osob. Měla jsem smůlu. Byla jsem sama a dlouho nikdo další se zájmem o prohlídku nepřišel...
Na prohlídce zámku jsem byla před lety a fotky najdete zde: https://eu.zonerama.com/duchjara/Album/3281362


Samozřejmě jsem chvíli čekala při kávičce a dortíku v zámecké cukrárně...


Prošla jsem si zámecký park a rybníky.
Zámecký rybník je propojen s Rrybníkem Pivovarským, 
který je hned za zámeckou zdí.


Altán a jezírko v zámeckém parku. 
V létě tu bývají červené rybičky. Teď asi ještě "spí" někde u dna.



Prošla jsem bránou a došla k Pivovarskému rybníku


Pohled k pivovaru, který  se také opravuje.
Zatím má  objekt nové některé  střechy.

Pohled ke kostelu sv. Václava
Náměstí Míru


Pohled  na zámek od zastávky Autobusu.¨
 Jen že autobus mi má jet téměř za hodinu a
tak jsem rozhodla pro cestu ke Křížové cestě v Království.





Bohužel jsem přecenila svoje časové možnosti a ke Křížové cestě je to mnohem dál, než se mi zdálo. Navíc mi nešla navigace v mobilu a tak jsem došla na první  zastávku a počkala si už jen pár minut na autobus domů....
Tady můj výlet skončil. Když jede člověk sám, tak to prostě není ono. Se společnicí nebo s manželem, je to mnohem veselejší. Jen že...byla jsem vděčná aspoň 
za ty tři hodiny a kousek  venku.
Po okolí města je to něco jiného, ale jak se jede někam dál,
 tak to není tak zábavné. 

42 komentářů:

  1. Jaruško, Křížová cesta na tebe počká. Ve Šluknově jsme byli naposledy asi před třemi roky a to kvetly růže. Měla jsi krásné počasí! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko moc děkuji. Ono to v podstatě není daleko, když se jede autem, ale pěšk se to dá jít. Příště pojedu do Království ke kostelu a zkusím jít odtud. Měj se moc hezky.

      Vymazat
  2. Jaruško ,to je nádhera taky nerada chodím sama jistota je když máš doprovod.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, když j mám teď smůlu, že manžel marodí a sousedky, které se původně nabízely na společné výlety jsou spíše "seriálové a televizní sledovatelky"...tak že místo na procházku raději sedí u televize. Já nejsem typ, abych se někoho doprošovala, seberu se a jdu sama. Škoda, že mladé kolegyni na cesty Hance, se kterou jezdím občas na výlety, zase začne sezóna v Informačním centru Na Saule, tak že s ní přes sezónu počítat nemůžu, protože je v práci. Měj se hezky.

      Vymazat
  3. Járo, i když to je improvizace, je to nádhera! Šluknovský zámek má osud, který bych přála spoustě takových staveb. Moc děkuji za seznámení se vzdáleným místem.
    Přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, je to uvnitř opravdu krásné. T vykládané podlahy, nádherné půdní prostory, kde je galerie. Chtěla jsem si to po letech projít znovu, ale škoda, že nepřišel nikdo, kdo by šel na prohlídku a jednotlivce neprovázejí. Musí být aspoň dva...Měj krásné jarní dny a děkuji za komentář.

      Vymazat
  4. Zámek byl krásně opravený. I na přilehlý park se na Tvých fotkách hezky dívá.
    Měla jsi pěkný výlet !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam krásně a klid. Dříve se v parku scházeli mladí romové, ale teď tam je ochranka a v parku je klid a pohoda.

      Vymazat
  5. Anonymní10/3/24 09:21

    Lezarts
    Zase jsi ukázala krásný kout. Chápu, že je příjemnější mít nějakého parťáka na cestách!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko moc děkuji a přeji ti krásné dny.

      Vymazat
  6. Jaruško, opět nádherné fotky. 👍👍👍
    Neteř se v zahradě u zámku vdávala a pak i ve Šluknově pár roků bydlela.
    Měj hezké dny🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko ona je tam i ta obřadní síň krásně udělaná.Ono je hezké i okolí Šluknova. Opravená je Křížová cesta, hezká je procházka na Rožany...Jsou tam pěkné rybníky v okolí. Vždy si tam člověk najde něvco pěkného, když chce. Děkuji za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  7. Pěkn é povídání i fotečky. Je to krásně opravené ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Šluknov vypadá hezky, fotografie ho zachytily v pěkných barvách a stavby připomínají, že to už je kousek do Německa. K tomu parťákovi - je samozřejmě lepší, když někdo dělá společníka a zvláště do terénu, do lesa nebo do hor bych sama nešla, to už je taková zásada. Ale po městě nebo i na ten zámek jsem šla kolikrát sama, někdy to jinak nejde. Nostitz-Rieneck je známý rod, měli zámky i v Orlickém podhůří, např. Rokytnice v O. h.
    Přeji další podobné výlety. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šluknov je od hranic opravdu kousek. Je tu všude podobná architektura jako v sousedním Sasku. Děkuji za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  9. Poznala jsem s Tebou krásný kout,kde jsem nikdy nebyla.Také raději jdu s někym,ale ne vždy se to podaří.Přeji další pěkné výlety .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ono když není nikdo, kdo by chtěl také chodit, tak prostě si musím vystačit sama. Vím, že po té sedmdesátce máme všichni zdravotní problémy, každého trápí nějaké neduhy, ale já to řeším pobytem v přírodě, kde čerpám síly hlavně psychické a chůze mi také pomáhá. Měj se moc pěkně a dekuji za komentář.

      Vymazat
  10. Krásné fotky. Hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
  11. Jaruško zdravím, opět super fota, Šluknov se mi líbí, procházka určitě krásná ale máš pravdu, s doprovodem je to mnohem lepší, veselejší, bezpečnější ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško moc děkuji a přeji ti krásné dny.

      Vymazat
  12. Jaruško, moc hezké fotky. Taky chodím nerada sama. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti moc děkuji. Je veselejší, když se máš s kým podělit o momentální zážitky, ale sousedky, které se na procházky nabízely, tak raději tráví dny u televize...což je škoda. Nic neudělám., Hold každý se v téí mé věkové kategorii cítí jinak. Já zase televizi moc nemusím. Stačí mi to večer a to ještě u toho mnohdy usnu...Měj se moc pěkně a opatruj se.

      Vymazat
  13. Anonymní12/3/24 17:13

    Díky za cestování s tebou))) v těchto končinách jsem nikdy nebyla.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  14. Jaruško zdravím, dík za komenty, krásné fotečky. Já si vždy prohlédnu tam kde jsem ještě nikdy nebyla, snad někdy zajedem. Jsi odvážná, já zase sama nemůžu musím mít doprovod kvůli zraku a jiným nemocem atak jedině manžel. Máš pravdu je málo známých co chce vyrazit na procházky rači televize což je škoda. Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Romanko moc děkuji za komentář a přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  15. Járo, to jsou zase nádherné fotečky♥ Také bych někam šla se projít ale i já musím mít doprovod :-) Měj krásný víkend a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, tak to já zatím nutný dorpvod nepotřebuji, ale přece jen na výletě je lépe ve dvou i více lidech, protože si máš s kým povídat a podělit se o zážitky. Děkuji za komentář přeji Ti krásné dny.

      Vymazat
  16. Nádherné fotografie i slovní doprovod Jaruško. Já bych tyhle delší procházky nezvládla, neslouží mi dech a samotnou by mě to ani nebavilo.Ani nemám nikoho kolem mojích let , jsou buď o 15 mladší nebo starší a mají ještě partnery ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško, já chodím sama nebo se mi občas ozve a na výlet pozve 48letá sousedka Hanka a jedeme autem a pak si užíváme túry v přírodě. Je to tak trochu jako by byla moje dcera, ale jsme kamarádky a probíráme kdeco a bavíme se o všem možném. Rozumíme si a věk vůbec neřešíme a že je mezi námi 25 let věkový rozdíl nám vůbec nevadí. Na túrách jí stačím a společně se i zasmějeme. Manžel už teď také nikam na cesty nemůže, tak občas vyrážíme spolu.

      Vymazat
    2. Jaruško já věk také neřeším , ale ony mají partnery a navíc si ani nemáme co říct ,dělaly jsme rozdílné povolání i měly rozdílné zájmy ♥

      Vymazat
    3. Mám to podobně. Jen že přes léto budu na toulky sama, protože Hanka pracuje v Informačním centru a Samaře a tam se ani já nedostanu, je to spíše pro cyklisty.

      Vymazat
  17. Do Šluknova jsem se podívala až díky tvému článku a fotografiím. Takže díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za komentář a přeji Ti krásný večer.

      Vymazat
  18. Tak tady jsem ještě nebyla a netuším, zda se sem někdy dostanu. Ty jsi vytvořila tak krásnou pozvánku, že odolat bude těžké. Město odvedlo úžasnou práci se záchranou zámku. Když se chce, jde všechno. I peníze se seženou, nemusí to být hned, hlavně trpělivost. I město samotné je moc pěkné. Hezký den Jaruško.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško moc děkuji za komentář a přeji Ti krásný den.

      Vymazat
  19. Zajímavé povídání o zámku s dobrým koncem!!! To potěší. - Fotky jsou povedené a ukazují pěkná místa v naší malé zemičce. Hezký den.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vložené komentáře a přeji příjemný den.